گزارش جدید وضعیت صکوک در بازار بین‌المللی مالی اسلامی
دوشنبه, 02 مرداد 1396 14:55 604

حجم صکوک منتشر شده در سال ۲۰۱۶، بالغ بر ۸۸٫۳ میلیارد دلار بوده است که نسبت به سال ۲۰۱۵، حدود ۴۴ درصد افزایش یافته است.

موسسه بازار بین‌المللی مالی اسلامی (IIFM) به تازگی ویرایش ششم گزارش صکوک در سال ۲۰۱۷ را منتشر کرده و در آن به بررسی جامع بازار جهانی صکوک و ارائه آمار و اطلاعات مربوط به آن پرداخته است. در این گزارش روند رشد و توسعه بازار داخلی و بین‌المللی صکوک در سال‌های اخیر به تفکیک کشورها، ساختارها و برخی شاخص‌های دیگر بررسی شده است. همچنین با ارائه مقالات و برخی نمونه‌های برجسته در زمینه انتشار صکوک تلاش کرده تا فهم بهتری از این ابزار متداول در بازار سرمایه اسلامی ایجاد کند.

طبق گزارش بازار بین‌المللی مالی اسلامی، بازار صکوک روند تکامل و رشد خود را ادامه می‌دهد و موسسات دولتی و شبه‌دولتی جدیدی نیز به این بازار وارد می‌شوند. در عین حال بر لزوم ورود بیشتر ناشران شرکتی در این بازار تاکید شده است. بر اساس آمار ارائه شده در این گزارش، حجم صکوک منتشر شده در سال ۲۰۱۶، بالغ بر ۸۸٫۳ میلیارد دلار بوده است که نسبت به سال ۲۰۱۵، حدود ۴۴ درصد افزایش یافته است. از این مقدار، ۵۶٫۷ میلیارد دلار مربوط به صکوک داخلی و ۳۱٫۵ میلیارد دلار نیز مربوط به صکوک بین‌المللی بوده است. در سال ۲۰۱۶، بیشتر ناشران صکوک داخلی از نوع دولتی و شرکتی و بیشتر ناشران صکوک بین‌المللی نیز از نوع دولتی و شبه‌دولتی بوده‌اند. حجم صکوک سررسید نشده در پایان سال ۲۰۱۶ به ۷۴٫۷ میلیارد دلار رسیده است.

حجم کل صکوک منتشر شده از ابتدای سال ۲۰۰۱ تا پایان سال ۲۰۱۶ به ۸۵۶٫۷ میلیارد دلار می‌رسد و در این میان کشورهای مالزی، امارات و عربستان بیشترین سهم از انتشار صکوک را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین در سال‌های اخیر ناشران تمایل کمتری به استفاده از ساختارهای مبتنی بر دارایی‌های فیزیکی نشان داده‌اند و سهم صکوک مرابحه، وکالت و مضاربه افزایش یافته است.

علاقمندان به دریافت این گزارش می‌توانند به این نشانی مراجعه فرمایند.

منبع: پورتال بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی

Prev Next
برای ارسال نظر وارد سایت شوید