دارایی‌های مالی اسلامی در سال 2022 به ۴.۵ تریلیون دلار رسید.
سه شنبه, 21 آذر 1402 12:00 دارایی های مالی اسلامی صنعت مالی اسلامی بانکداری اسلامی صکوک حاکمیت شرکتی اقتصاد توسعه مالی 123

شرکت اسلامی برای توسعه بخش خصوصی (ICD) و گروه بورس لندن (LSEG) گزارش سالانه خود را در مورد صنعت مالی اسلامی منتشر کرد.

به گزارش روابط عمومی انجمن مالی اسلامی ایران به نقل از DAILY NEWS، شرکت اسلامی برای توسعه بخش خصوصی (ICD) و گروه بورس لندن (LSEG) گزارش سالانه خود را در مورد صنعت مالی اسلامی منتشر کرد. این گزارش در هجدهمین کنفرانس سالانه بانکداری و مالی اسلامی AAOIFI-IsDB با حمایت بانک مرکزی بحرین ارائه شد.

علیرغم عدم قطعیت های اقتصادی جهانی، این گزارش نشان می دهد که صنعت مالی اسلامی انعطاف پذیر است و دارایی های این حوزه به رکورد 4.5 تریلیون دلار در سال 2022 رسیده است. این نشان دهنده افزایش 11 درصدی نسبت به سال قبل و افزایش 163 درصدی از سال 2012 است. به ویژه، بانکداری اسلامی 72 درصد را از مجموع دارایی های صنعت مالی اسلامی را تشکیل می دهد.

در این گزارش به چندین عامل محرک رشد اشاره صنعت مالی اسلامی اشاره شده است که عبارتند از:

۰ تقویت بخش های مالی اسلامی داخلی در بازارهای عمده ای مانند شورای همکاری خلیج فارس، مالزی و اندونزی.
۰ تلاش های قابل توجه پاکستان برای همسو کردن نظام مالی خود با اصول اسلامی.
. انتشار رو به رشد صکوک سبز و پایدار به عنوان موضوع کلیدی در COP28 دبی.
.صکوک جهانی ESG (محیط زیستی, اجتماعی و حاکمیت) در سال 2022 به رکورد 8.4 میلیارد دلار رسید و ارزش سرمایه اسلامی ESG بالغ بر 6.6 میلیارد دلار بود.
این گزارش همچنین شاخص توسعه مالی اسلامی (IFDI) را معرفی می کند که یک شاخص ترکیبی است که توسعه کلی صنعت مالی اسلامی را در 136 کشور می سنجد. داده ها بر اساس بیش از 10 معیار کلیدی از جمله دانش، حاکمیت، پایداری و آگاهی جمع آوری شده است.

در همین حال هانی سالم مدیر عامل شرکت اسلامی برای توسعه بخش خصوصی (ICD) گفت: صنعت مالی اسلامی به مسیر رشد خود ادامه می دهدو از دیدن استناد مداوم شاخص توسعه مالی اسلامی توسط مقامات نظارتی و سازمان های چندجانبه در سراسر جهان خرسندیم.
همچنین مصطفی عادل، رئیس امور مالی اسلامی در گروه بورس لندن گفت: این گزارش بر تعهد ما به نظارت و ترسیم توسعه صنعت مالی اسلامی تأکید می‌کند.

بر پایه این گزارش علی‌رغم عدم قطعیت‌های جهانی، صنعت مالی اسلامی همچنان انعطاف‌پذیر و آماده رشد مستمر است که مبتنی بر پایه‌های قوی و تعهد به شیوه‌های پایدار است.

Prev Next
برچسب‌ها
برای ارسال نظر وارد سایت شوید