ثبات‌بخشی بانک‌های اسلامی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌ فارس در سال ۲۰۱۸ میلادی
دوشنبه, 24 ارديبهشت 1397 07:54 696

بنا بر پیش‌بینی موسسه S&P، کیفیت دارایی‌ بانک‌های اسلامی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به استثنای بانک‌های کشور قطر، تا اواسط سال ۲۰۱۸ میلادی ثبات خواهند یافت.

به نقل از سایت خبری CPI Financial و بنا بر گزارش اخیر موسسه استاندارد اند پورز ([1]S&P) پیش‌بینی می‌شود که کیفیت دارایی‌ بانک‌های اسلامی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس (GCC) به استثنای بانک‌های کشور قطر تا اواسط سال ۲۰۱۸ میلادی ثبات یابند، این در حالی‌‌ است که افزایش ریسک در برخی موارد مشاهده می‌شود.

به عقیده محمد داماک، رئیس بخش مالی اسلامی موسسه رتبه‌بندی استاندارد اند‌ پورز، انتظار می‌رود پس از ثبات‌بخشی حدود ۴ درصدی در مجموعه GCC در سال ۲۰۱۷ میلادی، شاهد باقی ماندن در رشد تک‌رقمی و پایین برای کل دارایی بانک‌های اسلامی کشورهای عضو GCC طی ۱۲ تا ۲۴ ماه آینده باشیم.

بنا بر اعلام این کارشناس‌ارشد مالی اسلامی، سه ریسک و مخاطره اصلی برای ثبات مالی بانک‌های اسلامی کشورهای عضو GCC وجود دارند. به عقیده وی این سه ریسک عبارتند از: تنش و بحران در منطقه، بیشتر شدن هزینه ریسک و کاهش سودآوری.

در گزارش S&P در رابطه با هزینه ریسک برای بانک‌های اسلامی به این نکته اشاره شده‌است، که با توجه به پذیرش و اتخاذ استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی (۹) و استانداردهای حسابداری مالی (۳۰)، انتظار برای افزایش هزینه ریسک وجود دارد و این افزایش هزینه به همراه اثر منتهج از مالیات بر ارزش افزوده منجر به کاهش سودآوری بانک‌های اسلامی در دو سال آینده خواهد شد.

در بخشی دیگر از این گزارش نیز به این امر اشاره شده‌است که بانک‌های اسلامی کشورهای عضو GCC که از آنها به عنوان نمونه توسط موسسه S&P بهره گرفته شده‌است، رشد در بهبود سپرده‌های مشتریان را با روندی آهسته در سال ۲۰۱۷ میلادی نشان دادند. البته انتظار می‌رود که این روند همچنان ادامه داشته باشد.

منبع: پورتال بانکداری اسلامی

Prev Next
برای ارسال نظر وارد سایت شوید