آسیب‌شناسی عقد مرابحه در صنعت بانکداری
یکشنبه, 16 ارديبهشت 1397 08:52 758

بیست و دومین نشست نقد پژوهش‌های بانکداری و مالی اسلامی با موضوع «آسیب‌شناسی عقد مرابحه در صنعت بانکداری» با سخنرانی دکتر معصومی‌نیا در پژوهشکده پولی و بانکی برگزاری می شود.

بیست و دومین نشست نقد پژوهش‌های بانکداری و مالی اسلامی با موضوع «آسیب‌شناسی عقد مرابحه در صنعت بانکداری» با سخنرانی دکتر علی معصومی‌نیا (دانشیار دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی) و با حضور دکتر احمد شعبانی (عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع)) و دکتر حسین میثمی (عضو هیات علمی پژوهشکده پولی و بانکی) در پژوهشکده پولی و بانکی برگزار می‌شود.

این نشست به نقد و بررسی آسیب‌شناسی عقد مرابحه در صنعت بانکداری در ایران می‌پردازد و حضور در آن برای کلیه علاقه‌مندان رایگان بوده و ثبت‌نام قبلی الزامی‌ است.

خلاصه بحث:

«اجرای «قانون عملیات بانکداری بدون ربا» به اعتراف متخصصان و مراکز تحقیقاتی در 34 سال گذشته با موفقیت کامل همراه نبوده است. از این رو عده‌ای از صاحبنظران بانکداری اسلامی طرحی تحت عنوان «طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران» تدارک دیده و کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در صدد تصویب و جایگزین نمودن آن بجای قانون فعلی است. در ماده 62 این طرح عقد مرابحه بجای فروش اقساطی جایگزین گردیده است. همچنین در ماده 64، برای بنگاه‌های کوچک و خانوارها استفاده از عقود مبادله ای را تدارک دیده‌ و سعی کرده است تضییقات موجود در عقود مبادله‌ای را بردارد و برای هر دو مورد خرید کالا و خدمت آن ها را به کار بندد. در ماده 79 نیز تلاش شده که مشکل صوری‌سازی عقد مرابحه مديريت شده و از شدت آن کاسته شود. براساس این ماده، بانک‌ها موظف هستند کلیه تسهیلات را در قالب کارت اعتباری، اعتبار در حساب بانکی گیرنده تسهیلات یا مانند آن پرداخت کنند. نظر به اهمیت محوری مرابحه، در طرح پیشنهادی مناسب و بلکه لازم است در مورد جوانب مختلف اقتصادی و فقهی عقد مرابحه تحقیقات لازم صورت گرفته و در محافل نخبگانی در معرض اظهار نظر صاحبنظران قرار گیرد.»

زمان: سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷، ساعت ۱۴ تا ۱۶

مکان: پژوهشکده پولی و بانکی (میدان آرژانیتن، ابتدای آفریقا، پلاک ۱۰)

شماره‌های تماس جهت ثبت‌نام: ۸۸۶۵۷۳۹۵ و۸۸۶۵۷۳۹۷

Prev Next
برای ارسال نظر وارد سایت شوید