ظهور مالی اسلامی در بازارهای جهانی توجه چندین نهاد مالی بین المللی را به جلب کرده است
یکشنبه, 21 اسفند 1401 07:32 نهاد تامین مالی اسلامی دارایی قرارداد بانک توسعه اسلامی صندوق بین الملل سیستم مالی 271

در طول 40 سال گذشته، تامین مالی اسلامی به عنوان یک جایگزین موثر برای تامین مالی متعارف در سراسر جهان ظاهر شده است.

به گزارش روابط عمومی انجمن مالی اسلامی ایران به نقل از DAWN، محصولات مالی اسلامی مستقیماً با دارایی‌ها و اقتصاد واقعی مرتبط هستند و عمدتاً شامل قراردادهای تجاری، اجاره یا تقسیم سود و زیان می‌شوند و بهره به هر شکلی ممنوع است.
ظهور مالی اسلامی در بازارهای جهانی توجه چندین نهاد مالی بین المللی مانند بانک جهانی، صندوق بین المللی پول (IMF) و بانک توسعه آسیایی (ADB) را به خود جلب کرده است. آنها اکنون مالی اسلامی را به دلیل ماهیت پایدار و مسئولانه اخلاقی آن می شناسند. این سازمان ها معتقد هستند که امور مالی اسلامی پتانسیل کمک به مسائلی مانند فقرزدایی و افزایش رفاه را در کشورهای در حال توسعه دارد.
صنعت مالی اسلامی جهانی در زمان همه گیری کوید ۱۹ تاب آوری نشان داد. بر اساس گزارش شرکت اسلامی توسعه بخش خصوصی (ICD) گروه بانک توسعه اسلامی در سال 2022، مجموع دارایی های مالی اسلامی با نرخ رشد سالانه 17 درصد به 4 تریلیون دلار افزایش یافت و بخش بانکداری اسلامی جهانی با 17 درصد رشد به 2.8 تریلیون دلار رسید.
صکوک، دومین بخش بزرگ از نظر دارایی با 14 درصد رشد در سال 2021 به 713 میلیارد دلار رسید. انتشار جدید با 9 درصد افزایش به رکورد 202.1 میلیارد دلار رسید. انتشار صکوک زیست محیطی، اجتماعی و حاکمیتی (ESG) در سال 2021 به بالاترین حد خود یعنی 5.3 میلیارد دلار رسید. صندوق های اسلامی، سومین بخش بزرگ شاهد رشد چشمگیر دارایی های تحت مدیریت با رشد 34 درصد بود که به 238 میلیارد دلار در سال 2021 رسید.
بانک جهانی از اوایل سال 2005 به طور مستقیم با امور مالی اسلامی درگیر بوده و به طور مستمر از این بخش حمایت می کند. بانک جهانی مرکز توسعه مالی اسلامی جهانی خود را در سال 2013 با مشارکت دولت ترکیه تاسیس کرد تا به عنوان قطب دانش برای توسعه مالی اسلامی در سطح جهانی خدمت کند.
صندوق بین‌المللی پول همچنین یک گروه مشاوره خارجی متشکل از استاندارد گذاران برای امور مالی اسلامی و کارشناسان بین‌المللی برجسته ایجاد کرده است تا در شناسایی موضوعات سیاست‌گذاری و تقویت هماهنگی با سهامداران علاقه‌مند به امور مالی اسلامی کمک کند.
همچنین بانک توسعه آسیا به عنوان بخشی از سیاست خود از مالی اسلامی برای تضمین توسعه پایدار و کاهش فقر در کشورهای عضو حمایت می کند. بانک توسعه آسیا دارای 14 کشور با جمعیت اکثریت مسلمان از جمله پنج کشور با بیشترین جمعیت مسلمان در جهان است
مشارکت بانک جهانی، صندوق بین‌المللی پول و بانک توسعه آسیا در امور مالی اسلامی طی 17 سال گذشته به دلیل ماهیت منحصر به فرد سود و اشتراک ریسک و ویژگی‌های اخلاقی آن افزایش یافته است. این نهادها اکنون از نقش مالی اسلامی در سطح جهانی برای رشد پایدار قدردانی می کنند.
بدیهی است که صندوق بین المللی پول، بانک جهانی و بانک توسعه آسیای، مالی اسلامی را به عنوان یک سیستم مالی قابل دوام پذیرفته اند و آن را به عنوان ابزاری برای رفاه مشترک ترویج می کنند.

Prev Next
برچسب‌ها
برای ارسال نظر وارد سایت شوید