ورود جدی روسیه به صنعت مالی اسلامی کلید خورد
یکشنبه, 23 بهمن 1401 16:27 روسیه صنعت مالی مالی اسلامی تامین مالی بانکداری اسلامی خاورمیانه توسعه 280

روسیه از روز چهارشنبه پروژه آزمایشی برای اجرای شیوه های مالی اسلامی در مناطق مسلمان نشین خود را آغاز خواهد کرد و ابزارهای مالی به رسمیت شناخته خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی انجمن مالی اسلامی ایران به نقل از Anadolu، این آزمایش در داغستان، چچن، باشقیر و تاتارستان انجام خواهد شد و به مدت دو سال ادامه خواهد داشت. پس از آن مسئولان در مورد مناسب بودن الگوی اسلامی برای روسیه تصمیم گیری خواهند کرد.
الکساندر کازاکوف، عضو ارشد انجمن خبرگان روسیه در امور مالی اسلامی گفت : «زمان فراموشی» بازارهای مالی غرب و تمرکز بر همکاری با کشورهای عربی و آسیایی فرا رسیده است. بدیهی است که تمام درب های مراکز مالی غرب به روی سرمایه روسیه بسته است بنابراین چاره ای جز ایجاد جایگزین های مقرون به صرفه نداریم. زمان آن رسیده که لندن را فراموش کنیم و روی پکن، دهلی نو، سنگاپور، کوالالامپور و کشورهای حوزه خلیج فارس تمرکز کنیم.
کازاکوف گفت که دومای دولتی در اولین جلسه استماع لایحه تامین مالی شرکا را تصویب کرد که در آن اصطلاح "تامین مالی شریک" محصولات مالی مبتنی بر اصول اسلامی را پیشنهاد می کند.
پس از تصویب، ابزارهای مالی جایگزین بطور قانونی در روسیه به رسمیت شناخته خواهد شد. این یک گام سیاسی مهم هم در داخل کشور و هم در رابطه با شرکای خارجی واقعی ما است.
به گفته کازاکوف، بانکداری اسلامی در سال های اخیر به طور فعال در حال توسعه بوده است و خاورمیانه بزرگترین مرکز بانکداری اسلامی و مالزی هم بزرگترین بازار اوراق اسلامی بوده است.
کازاکوف در پاسخ به این سوال که آیا مدل مالی اسلامی می تواند با سیستم مالی غرب تضاد داشته باشد گفت: سیستم مالی غرب اکنون در یک بحران جدی است. همه چیز بستگی به این دارد که چگونه از این بحران جان سالم به در ببرد و آیا قادر خواهد بود که از آن جان سالم به در ببرد.
او گفت که در روسیه چندین سازمان مالی اسلامی خرده فروشی با موفقیت فعالیت می کنند و سیستم مالی اسلامی به دلیل "تقاضای بسیار گسترده" بیش از 20 میلیون مسلمان روسی چشم انداز خوبی دارد.

Prev Next
برچسب‌ها
برای ارسال نظر وارد سایت شوید