تصویب سه استاندارد جدید توسط هیئت خدمات مالی اسلامی
یکشنبه, 02 بهمن 1401 05:38 هیئت خدمات مالی اسلامی تصویب استاندارد پاکستان نقدشوندگی بازار سرمایه اسلامی 372

چهل و یکمین جلسه هیئت خدمات مالی اسلامی در ۱۵ دسامبر ۲۰۲۲ میلادی در شهر اسلام‌آباد کشور پاکستان برگزار شد و در این جلسه سه استاندارد جدید به تصویب رسید.

به گزارش روابط عمومی انجمن مالی اسلامی ایران به نقل از پورتال بانکداری اسلامی و به نقل از سایت هیئت خدمات مالی اسلامی، شورای عالی این هیئت در چهل و یکمین جلسه خود که در ۱۵ دسامبر ۲۰۲۲ میلادی در شهر اسلام‌آباد کشور پاکستان برگزار شد، سه استاندارد جدید را به تصویب رساند. این سه استاندارد عبارتند از:

GN-8: دستورالعمل تعمیق بازار سرمایه اسلامی

IFSB-27: اصول اصلی مقررات مالی اسلامی (بخش بیمه اسلامی (تکافل))

IFSB-28: الزامات پرداخت بازنگری شده برای شرکت‌های بیمه اسلامی/ بیمه اسلامی اتکایی

استاندارد GN-8 با بهره‌گیری از ابزارهای متنوع به دنبال افزایش مقوله ثبات مالی از طریق تعمیق و نقدشوندگی سیستم‌های مالی اسلامی در راستای کمک به ارتقا انعطاف‌پذیری کشورها در برابر شوک‌ها است. استاندارد مزبور به طور خاص به دنبال ارائه بهترین شیوه‌های بین‌المللی در توسعه و ترویج رشد بازارهای سرمایه اسلامی؛ ارائه دستورالعمل برای تعمیق نقدینگی در بازارهای سرمایه اسلامی؛ ارائه دستورالعمل در زمینه تقویت چهارچوب‌های نظارتی و ثبات بازار سرمایه اسلامی؛ و همچنین ترویج همسان‌سازی رویه‌ها در بازارهای سرمایه اسلامی است.

هدف استاندارد IFSB-27 ارائه یک استاندارد معیار بین‌المللی برای ارتقای سیستم قانونی و نظارتی سالم و همچنین حفظ بخش تکافل به صورت عادلانه، ایمن و پایدار است. این امر علاوه بر کمک به ثبات نظام مالی اسلامی، به نفع منافع شرکا، ذی‌نفعان و طلبکاران مقوله تکافل نیز است. در نهایت، می‌توان گفت که استاندارد مزبور اهدافی همچون ارائه استاندارد بین‌المللی مناسب برای اعمال نظارتی صحیح به ویژه برای بخش تکافل؛ توانمندسازی سیاست‌گذاران و ناظران به منظور ارزیابی از میزان رعایت اصول و استانداردهای مقررات؛ شناسایی زمینه‌هایی برای بهبود و هدایت توسعه برنامه‌های اصلاحی و پاسخ به مسائل نوظهور؛ و همچنین ارائه مبنایی برای بررسی همتایان که امکان ارزیابی خارجی عینی را توسط نهادهای تخصصی فراهم می‌آورد را دنبال می‌کند.

از اهداف اصلی استاندارد IFSB-28 نیز می‌توان به مواردی همچون تشویق بهره‌گیری از سیستم‌های هشدار زودهنگام که اجازه مداخله نظارتی و اقدامات اصلاحی متناسب را می‌دهند و همچنین تقویت مقوله اعتماد عمومی نسبت به ثبات مالی بخش تکافل اشاره کرد.

شایان ذکر است، نسخه نرم‌افزاری استانداردهای یادشده به زبان‌های انگلیسی و عربی در وب‌سایت این هیئت در دسترس عموم قرار دارد.

علاقه‌مندان می‌توانند جهت دریافت اطلاعات تکمیلی به این نشانی مراجعه نمایند.

Prev Next
برچسب‌ها
برای ارسال نظر وارد سایت شوید