انتشار استاندارد افشاء در صورت‌های مالی نهادهای اسلامی توسط AAOIFI
شنبه, 23 بهمن 1400 07:32 AAOIFI صورت‌های مالی نهادهای اسلامی بانکداری اسلامی هیئت حسابداری 707

هیئت حسابداری وابسته به سازمان حسابداری و حسابرسی موسسات مالی اسلامی، نسخه جدید استاندارد حسابداری مالی را به طور رسمی منتشر نمود.

به گزارش پورتال بانکداری اسلامی، هیئت حسابداری[1] (AAB) وابسته به سازمان حسابداری و حسابرسی موسسات مالی اسلامی[2] (AAOIFI)، نسخه جدید استاندارد حسابداری مالی[3] (FAS)، تحت عنوان «ارائه عمومی و افشاء در صورت‌های مالی» را به طور رسمی منتشر نمود که این نسخه جدید، جایگزین استاندارد FAS 1 با عنوان «ارائه عمومی و افشاء در صورت‌های مالی بانک‌ها و نهادهای مالی اسلامی» خواهد شد.
این استاندارد پس از برگزاری جلسات و میزگردهای گسترده و دریافت نظرات مسئولین و کارشناسان حوزه صنعت مالی اسلامی از کشورهای مختلف، توسط هیئت مدیره سازمان حسابداری و حسابرسی موسسات مالی اسلامی، نهایی و منتشر شده است.

به گفته حامد العقاب، رئیس هیئت حسابداری سازمان حسابداری و حسابرسی موسسات مالی اسلامی؛ این استاندارد بازنگری‌شده (نسخه جدید استاندارد)، تلاش می‌کند به منظور ایجاد شفافیت و دسترسی سریع به صورت‌های نهادهای مالی اسلامی، الزامات ارائه و افشای صورت‌های مالی مؤسسات مالی اسلامی را بهبود ‌بخشد و مجموعه‌ای از اصول و رهنمودهای کلی برای افشاء و جامعیت صورت‌های مالی را مطابق با اصطلاحات معرفی شده در استانداردهای حسابداری ارائه دهد.

در مجموع، اهداف کلیدی استاندارد مذکور، تدوین یک استاندارد جامع برای درک بیشتر و معرفی اصطلاحات صورت‌های مالی همچون مفاهیم هم‌تراز حقوق صاحبان سهام، دارایی‌های تحت مدیریت خارج از ترازنامه و درآمدهای تجمعی برای افزایش سطح اطلاعات تهیه‌شده برای استفاده‌کنندگان از صورت‌های مالی می‌باشد. همچنین ارايه تعاریف و شفافیت جهت همسویی با روش‌های حسابداری معرفی‌شده در استانداردهای حسابداری مالی جدید AAOIFI از جمله کاربردهای این استاندارد به شمار می‌رود.

نسخه الکترونیکی این استاندارد بر روی تارنمای سازمان حسابداری و حسابرسی موسسات مالی اسلامی (AAOIFI)، موجود می‌باشد.

جهت مشاهده این مطلب بصورت کامل اینجا را کلیک کنید.

 

 

 

 

 

[1] The Accounting Board (AAB)

[2] The Accounting and Auditing Organization for Islamic Financial Institutions (AAOIFI)

[3] Financial Accounting Standard (FAS)

Prev Next
برچسب‌ها
برای ارسال نظر وارد سایت شوید