امضای توافقنامه همکاری میان AAOIFI و IIRA
یکشنبه, 07 آذر 1400 21:13 IIRA AAOIFI توافقنامه همکاری شریعت اسلامی توسعه مالی اسلامی 635

تفاهم‌نامه همکاری میان سازمان حسابداری و حسابرسی موسسه‌های مالی اسلامی و موسسه رتبه‌بندی بین‌المللی اسلامی، جهت توسعه صنعت مالی اسلامی در دفتر مرکزی AAOIFI، به امضاء رسید.

به گزارش انجمن مالی اسلامی ایران به نقل از پورتال بانکداری اسلامی، تفاهم‌نامه همکاری میان سازمان حسابداری و حسابرسی موسسه‌های مالی اسلامی (AAOIFI)[1] و موسسه رتبه‌بندی بین‌المللی اسلامی (IIRA)[2] همزمان با نوزدهمین کنفرانس شریعت اسلامی در تاریخ ۱۹ می سال ۲۰۲۱، برای تقویت همکاری‌ها، دستیابی به اهداف مشترک و توسعه صنعت مالی اسلامی در دفتر مرکزی AAOIFI، به امضاء رسید.

نهادهای مالی اسلامی در کنار حفظ قدرت و ثبات مالی خود، بایستی تلاش نمایند انطباق فعالیت‌ها و عملیات خود را با قوانین و اصول شریعت رعایت نمایند. در این راستا، توسعه صنعت مالی اسلامی نیازمند ترویج ارزش‌های اصلی همچون شفافیت، یکپارچگی، کیفیت و استقلال در میان فعالان بازار همراه با رعایت موازین شرعی می‌باشد.

سازمان حسابداری و حسابرسی موسسه‌های مالی اسلامی، استاندارد حاکمیتی خود در مورد انطباق شرعی و رتبه‌بندی نهادهای مالی اسلامی (GS 10) را با همکاری IIRA ، توسعه و منتشر نموده است. این استاندارد اصولی را برای مؤسسات رتبه‌بندی جهت انطباق فعالیت‌های نهادهای مالی اسلامی با شریعت و اعمال این اصول تعیین می‌کند. علاوه بر این، رهنمودهایی در مورد مسئولیت‌پذیری، گزارش‌دهی و تضمین کیفیت برای چنین خدماتی ارائه می‌کند.

به نقل از دبیرکل سازمان حسابداري و حسابرسي مؤسسات مالي اسلامي، تفاهم‌نامه همکاری میان این دو نهاد می‌تواند در دست‌یابی به اهداف مشترک از جمله توسعه و پیشرفت صنعت مالی، ارتقای استانداردها و همگن‌سازی شیوه‌های عملیاتی در بازار جهانی اسلامی کمک قابل توجهی نماید. نهادهای مذکور به طور مشترک یک استاندارد حاکمیتی در مورد انطباق با شریعت و رتبه‌بندی نهادهای مالی اسلامی تولید کرده‌اند و در حال حاضر روی استاندارد دیگری در مورد رتبه‌بندی ابزارها کار می‌کنند.

این تفاهم‌نامه باعث رسمی شدن همکاری‌ها میان دو نهاد مذکور گشته و بستری را برای تقویت بیشتر روابط فراهم می‌کند.

 

جهت مشاهده این مطلب بصورت کامل اینجا را کلیک کنید.

 

 

 

 

 

[1] Accounting and Auditing Organization for Islamic Financial Institutions (AAOIFI)

[2] Islamic International Rating Agency (IIRA)

Prev Next
برچسب‌ها
برای ارسال نظر وارد سایت شوید