تشریح «اوراق قرض‌الحسنه» در اجلاس آکادمی بین‌المللی تحقیقات شرعی در مالی اسلامی
سه شنبه, 14 آبان 1398 15:45 قرض الحسنه مالی اسلامی بین المللی آکادمی بین المللی تحقیقات شرعی موسویان پیره 1057

دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار جزئیات حضور نایب‌رئیس این کمیته را در کنفرانس آکادمی تحقیقات شرعی در حوزه مالی اسلامی، تشریح کرد.

مجید پیره، دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: آکادمی تحقیقات شرعی در حوزه مالی اسلامی، یکی از مراکز شناخته شده در سطح بین‌الملل در حوزه انجام پژوهش‌های مرتبط با موضوعات مالی اسلامی محسوب می‌شود که وابسته به مجموعه بانک مرکزی مالزی است.

جزئیات چهاردهمین اجلاس علمای شریعت و اعضای کمیته‌های فقهی

وی ادامه داد: این آکادمی، برنامه‌های مختلفی را در دستور کار دارد و یکی از آنها دعوت اعضای کمیته‌های فقهی از کشورهای مختلف است که در جریان یک رویداد دو روزه مخاطبانی را از کشورهای مختلف دعوت می‌کند و درباره موضوع محوری این برنامه بحث و تبادل نظر انجام می‌شود.

پیره افزود: چهاردهمین اجلاس علمای شریعت و اعضای کمیته‌های فقهی در روزهای پنج‌شنبه و جمعه گذشته در کوالالامپور در کشور مالزی برگزار شد و جناب آقای حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعباس موسویان، نایب‌رئیس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار، از طرف کمیته فقهی سازمان بورس در این برنامه شرکت کردند و دیدگاه‌های مربوط به فقه شیعه در حوزه مالی اسلامی را با توجه به موضوع محوری رویداد در آن برنامه ارائه کردند.

با توجه به اینکه اوراق قرض‌الحسنه، یکی از ابزارهای مالی است که در بازار سرمایه ایران طراحی شده و دستور‌العمل آن هم تدوین شده و البته هنوز به مرحله اجرا نرسیده است لذا جناب آقای دکتر موسویان‌، بحثی را درباره موضوع این اوراق داشتند و بر این مبنا این فرصت به وجود آمد که یکی از فقهای شیعه در جمع علمای اهل سنت درباره یکی از این ابزارهای موجود در بازار سرمایه ایران بحث و تبادل نظر کند

دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار یادآور شد: موضوعی که ایشان در جمع فقهای کشورهای مختلف ارائه کردند درباره اوراق قرض‌الحسنه بود. با توجه به اینکه برنامه امسال این اجلاس، تأکید بر اهمیت توجه به مسائل اجتماعی در حوزه تصمیم‌گیری کمیته‌های فقهی بود لذا محور اصلی به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده بود که در نهایت، فقها درباره این موضوع، بحث و تبادل نظر کنند که آیا برای صدور فتوا درباره موضوع معینی، مسائل اجتماعی چه جایگاهی دارد؟

طراحی اوراق قرض‌الحسنه در بازار سرمایه ایران

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه اوراق قرض‌الحسنه، یکی از ابزارهای مالی است که در بازار سرمایه ایران طراحی شده و دستور‌العمل آن هم تدوین شده و البته هنوز به مرحله اجرا نرسیده است. لذا جناب آقای دکتر موسویان‌، بحثی را درباره موضوع این اوراق داشتند و بر این مبنا این فرصت به وجود آمد که یکی از فقهای شیعه در جمع علمای اهل سنت درباره یکی از این ابزارهای موجود در بازار سرمایه ایران بحث و تبادل نظر کند.

پیره در پایان سخنان خود بیان کرد: این اجلاس به مدت دو روز در کوالالامپور برگزار شد و با توجه به دعوتی که از کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار به عمل آمده بود این فرصت مهیا شد که دیدگاه‌های یک فقیه شیعی درباره موضوع محوری اجلاس بیان شود. الحمدلله این برنامه، این فرصت را فراهم کرد تا از سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمین سیدعباس موسویان استفاده شود و ایشان هم از فرصتی که در اختیار داشتند درباره اوراق قرض‌الحسنه بحث و تبادل نظر کردند.

منبع: ایکنا

Prev Next
برچسب‌ها
برای ارسال نظر وارد سایت شوید