کتاب «مبانی حاکمیت شرعی بانک‌های اسلامی»
دوشنبه, 18 ارديبهشت 1396 15:28 668


انتشارات وایلی کتاب «مبانی حاکمیت شرعی بانک‌های اسلامی» را به قلم کریم جینِنا و ازهر حامددر سال ۲۰۱۶ میلادی منتشر نمود.

کریم جینِنا و ازهر حامد در کتاب «مبانی حاکمیت شرعی بانک‌های اسلامی» به بررسی دقیق مسأله حاکمیت شرعی می‌پردازند با این هدف که ابعاد پیچیده این موضوع حل شود و دانشگاهیان و فعالان این حوزه نیز به دانش و درک عمیقی پیرامون این مسأله دست یابند. نویسندگان کتاب یک مدل حاکمیت شرعی قوی را پیشنهاد می‌دهند که به طور جامع به ریسک شریعت می‌پردازد و به بهبود میزان انطباق شریعت نیز کمک می‌کند.

کریم جینینا و ازهر حامد در مورد ساز و کارهای داخلی، خارجی و نهادی لازم برای ترویج حاکمیت شرعی به تفصیل بحث می‌نمایند و با رویکردی نقادانه به تجزیه و تحلیل قوانین فعلی، مقررات و شیوه‌های صنعت بانکداری اسلامی در زمینه حاکمیت شرعی می‌پردازند. فصول کتاب به ترتیب زیر است:

·        بررسی مبانی، ویژگی‌ها و اهداف شریعت و ارتباط آن با معاملات مالی.

·         بررسی نقش قانون‌گذار در حاکمیت شرعی، کشف روش‌های مختلف اتخاذ شده توسط ناظران بانکی  و ارائه نمونه‌هایی از اقدامات قانونی و نظارتی مربوطه.

·        ارائه توضیحاتی پیرامون مسئولیت مدیران بانکی در زمینه مسأله انطباق با شریعت و همچنین بهترین شیوه‌های انجام این مسئولیت.

·        ارائه شرح دقیق و تفصیلی درباره اهداف هیئت نظارت شرعی (SSB)، مسئولیت‌های آن، معیارهای انطباق، مقررات داخلی، دستورالعمل‌های کلیدی حاکمیت و همچنین بررسی مدل‌های مختلف SSB.

·         تعریف و تبیین سیستم کنترل شرعی داخلی از جمله شش اجزای آن و بررسی عملکرد حسابرسی شرعی داخلی و همچنین مراحل مختلف انجام ممیزی شرعی.

·        شفاف نمودن نقش حسابرس شریعت و راهنمایی در رابطه با نحوه‌ی گزارش‌دهی، دامنه وظایف، اختیارات و همچنین ارائه راهکار‌های عملی در زمینه انجام وظایف حسابرس شریعت مانند مدل ارزیابی ریسک شریعت و چک لیست ممیزی.

·            بحث پیرامون شرکت‌های مشاوره نوظهور در زمینه بازرسی شرعی خارجی که انتظار می‌رود در سال‌های آینده نقش کلیدی در این زمینه ایفا نمایند.

کتاب «مبانی حاکمیت شرعی بانک‌های اسلامی» با بهره‌گیری از هر یک عناصر فوق و ارتباط آنها با یکدیگر، روش‌های موفقیت‌آمیز حاکمیت شرعی قوی را در حوزه صنعت بانکداری اسلامی ارائه می‌دهد. بر همین اساس  یک منبع جامع برای دانشگاهیان، قانون‌گذاران، مدیران، وکلا، حسابرسان، مشاوران، کارکنان و مشتریان بانک‌های اسلامی که علاقه مند به یادگیری بیشتر در مورد این چالش‌ها هستند، به حساب می‌آید.

علاقمندان جهت آشنایی بیشتر با سرفصل‌ها و کلیات این کتاب می‌توانند به این نشانی مراجعه نمایند.

منبع: پورتال بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی

Prev Next
برای ارسال نظر وارد سایت شوید