گزارش برگزاری پانزدهمین همایش بین المللی بازار سرمایه اسلامی (ICM)
Saturday, 09 December 2023 12:00 گزارش پانزدهمین همایش بین المللی بازار سرمایه اسلامی ICM سازمان بورس و اوراق بهادار امت اسلامی 161

پانزدهمین همایش بین‌المللی بازار سرمایه اسلامی روزهای یکشنبه و دوشنبه 5 و 6 آذرماه 1402 در محل سالن کوه نور هتل پارسیان اوین برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی انجمن مالی اسلامی ایران به نقل از مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی، پانزدهمین همایش بین‌المللی بازار سرمایه اسلامی روزهای یکشنبه و دوشنبه 5 و 6 آذرماه 1402 در محل سالن کوه نور هتل پارسیان اوین به همت سازمان بورس و اوراق بهادار با شعار همگرایی بین امت اسلامی برگزار شد. علی رغم اینکه امسال نخستین سال برگزاری همایش در قالب همایش علمی با مشارکت اساتید داخلی و خارجی و پذیرش مقالات و پژوهش‌های حوزه مالی اسلامی بوده است، حدود 40 اثر پژوهشی به دبیرخانه همایش ارسال گردید و بیش از 50 مهمان خارجی از 15 کشور سراسر دنیا همچون اندونزی، هند، عمان، کویت، لبنان، عراق، مالزی، چین و روسیه و همچنین250 شرکت‌کننده داخلی در آن حضور به هم رساندند.

آقایان دکتر مجید عشقی ریاست محترم سازمان بورس و اوراق بهادار، دکتر شاپور محمدی (ریاست اسبق سازمان بورس و اوراق بهادار و دبیر علمی همایش)، دکتر غلامرضا مصباحی مقدم (رییس کمیته تخصصی فقهی سازمان بورس و شورای فقهی بانک مرکزی) و دکتر حسین محمدی (مشاور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در امور بین‌الملل) از جمله سخنرانان کلیدی روز نخست همایش بودند.

شایان ذکر است همایش یادشده در قالب 5 پنل تخصصی با موضوعاتی شامل حاکمیت شرعی در بازار سرمایه، چالش‌ها و فرصت‌های کمیته‌های شرعی در بازارهای سرمایه، ابزارهای بازار سرمایه جهت تامین مالی پروژه‌های زیرساختی و شرکت‌های کوچک و متوسط، نقش فناوری‌های مالی (فینتک‌ها) و نوآوری‌های مالی در ارتقای کمیت و کیفیت تامین مالی در بازارهای سرمایه اسلامی و سرمایه‌گذاری‌های مرتبط با مسئولیت اجتماعی در بازار سرمایه اسلامی برگزار گردیده و مقالات متعددی در هر یک از پنل‌های یاد شده نیز ارائه شد.

شخصیت‌هایی مانند آقای حسین فهیمی (مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری امید)، آقای مجید پیره (دبیر کمیته تخصصی فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار)، محمدحسین رحمتی (معاونت توسعه بورس کالای ایران)، روح‌ الله ابوجعفری (عضو هیئت مدیره فرابورس ایران) و بیتا مشایخی (عضو هیئت علمی دانشگاه تهران) به ترتیب مدیریت هر یک از پنل‌های فوق‌الذکر را برعهده داشتند.

در پنل نخست ابتدا آقایان فتاحی و لطفی به ارائه مقالات خود در حوزه حاکمیت شرعی به ترتیب با موضوع " The Role of Shariah Governance in Realizing ESG Criteria In Financial Markets" و " A Scoping Review on Shariah Governance in Islamic Financial Markets" پرداخته و سپس اعضای پنل شامل آقایان حسین فهیمی، دکتر محمد ایمان ساسترا میهاجات از اندونزی و مظهر عباس از پاکستان به ارائه نظرات خود در حوزه حاکمیت شرعی و مقالات ارائه شده پرداختند.

در پنل دوم آقایان دکتر مجید پیره و دکتر حسین میثمی از تجارب خود در حوزه کمیته‌های فقهی بازارهای پول و سرمایه در سنوات گذشته مطالبی را ارائه دادند. سپس آیت‌الله شبیر میثمی بعنوان عضو کمیته‌های فقهی نهادهای پولی و مالی پاکستان نکات، دیدگاه‌ها و تجارب خود را در این زمینه مطرح کردند.

آقایان فریدونی و صدرالدین به ترتیب با ارائه پژوهش‌های خود با عنوان " Designing an innovative way for financing SMEs through Sukuk issuance" و " Unlocking Iran’s National Housing Movement Plan: The Synergy of Unrestricted Wakala and NHIT" پنل سوم را آغاز کردند. سپس آقایان دکتر محمدحسین رحمتی، دکتر مجید کریمی و دکتر امیر هامونی بعنوان اعضای پنل نظرات خود را در رابطه با ارائه‌های مربوطه و بطور کلی تامین مالی پروژه‌های زیرساختی در ایران توسط ابزارهای بازار سرمایه اسلامی مطرح فرمودند.

در پنل چهارم ابتدا آقایان دکتر ابوجعفری، دکتر یوسف دینچ از دانشگاه استامبول و پرفسور شارق نسار از اساتید برجسته ملی اسلامی در بازار سرمایه هند و پروفسور ابراهیم‌نژاد از دانشگاه شریف به بیان دیدگاه‌های خود در حوزه‌های مربوط به فینتک‌ها و نوآوری‌های مالی و ملاحظات شرعی آن‌ها پرداختند. سپس آقای مرسلی به ارائه مقاله خود در همین حوزه با موضوع " Challenges of Utilizing Crypto-currencies in Capital Markets: An Islamic Jurisprudence Approach" پرداخته و در رابطه با ارائه صورت گرفته نیز بحث و تبادل نظر شد.

اما در پنل آخر سرکار خانم دکتر بیتا مشایخی عضو هیات علمی دانشگاه تهران، پروفسور خیرالنسا موساری از اندونزی و دکتر علی ژانگ از مالزی به بیان دیدگاه‌های خود در حوزه سرمایه‌گذاری‌های مرتبط با مسئولیت اجتماعی پرداختند. در انتها آقایان علی نقی، دکتر رامروز، خانم موساری و دکتر ژانگ به ترتیب با رائه مقالات " Improving Social Welfare and Justice through Islamic Social Financing Instruments in Islamic Societies" ، " Financial Tayyeb Reporting Is a Step Towards Social Responsibility Reporting" ، " The Islamic Blended Green Financing to Fight Climate Change Towards Islamic Fiscal Sustainability: Lesson from CWLS (Indonesia) and Sukuk Prihatin (Malaysia)" و " Dynamic Effects of Islamic Finance And Institutional Quality On Environment Quality In Malaysia" نتایج پژوهش‌های خود در این حوزه را نیز ارائه نمودند.

در پایان این همایش، با حضور ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار از نویسندگان یک مقاله خارجی و سه مقاله داخلی با اهداء جوایزی تقدیر به عمل آمد.

Prev Next
Tagged under
Login to post comments