تأکید کمیته فقهی بر انتشار اوراق منفعت بدون سقف و کف سود
پنج شنبه, 07 تیر 1403 12:00 کمیته فقهی سازمان بورس اوراق منفعت اوراق منفعت بدون سقف و کف سود مصوبات کمیته فقهی 15
Gallery Image 1

کمیته فقهی در مصوبه اخیر خود با انتشار اوراق منفعت برای تأمین مالی شرکت قطب پتروشیمی لاوان (سهامی خاص) با رعایت ملاحظات خاص موافقت کرد.

به گزارش روابط عمومی انجمن مالی اسلامی ایران به نقل از مدیریت پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی، کمیته فقهی در مصوبه اخیر خود با انتشار اوراق منفعت برای تأمین مالی شرکت قطب پتروشیمی لاوان (سهامی خاص) با رعایت ملاحظات خاص موافقت کرد. این شرکت در صنعت خدمات هتلداری و کترینگ در منطقه پتروشیمی عسلویه فعال است و قصد دارد تا با انتقال منافع زیر لازم جهت احداث یک هتل برای اسکان نیروی انسانی در منطقه عسلویه را تأمین نماید. اوراق منفعت یکی از انواع اوراق بهادار اسلامی است. در این اوراق بانی می تواند با منافع و خدماتی که در آینده تولید خواهد کرد تأمین مالی نماید.

• 25 واحد از مهمانسراهای شرکت؛
• انتقال بخشی از منافع حاصل از ارائه خدمات رستوران فعلی شرکت با ضرایب واگذاری متفاوت در دوره عمر اوراق
مطابق مصوبه اخیر، کمیته فقهی با در نظر گرفتن بخشی از منافع رستوران (درآمد حاصل از فروش غذا منهای بهای تمام شده) و هتل به عنوان دارایی مبنای انتشار اوراق منفعت موافقت نمود.
در این اوراق نرخ سود علی الحسابی معادل 23 درصد سالانه به سرمایه گذاران، هرسه ماه یکبار، پرداخت خواهد شد. امین در سررسید سود قطعی را محاسبه خواهد کرد. از آنجا که در اوراق منفعت نرخ سود اوراق متغیر است، متقاضیان تأمین مالی تمایل دارند تا با سازوکارهایی نرخ سود این اوراق را مدیریت نمایند تا از طرفی از افزایش هزینه های تأمین مالی جلوگیری نموده و نیز ریسک خرید این اوراق را برای سرمایه گذاران کاهش دهند. بنابراین بانی راهکار زیر را به کمیته فقهی پیشنهاد نمود؛
الف) جهت مدیریت کف نرخ سود، بانی میزانی از منافع را برای سرمایه گذاران تعهد می نماید که معادل اصل اوراق به علاوه 23 درصد نرخ سود سالانه است. در صورتی که پس از پایان عمر اوراق منافع محقق شده کمتر ازمنافع تعهد شده باشد، بانی از محل منابع مالی خود تا رقم مزبور را پرداخت خواهد کرد.
ب) در صورتی که پس از پایان عمر اوراق منافع محقق شده بین 100% تا 110% منافع تعهد شده باشد، تمامی منافع به سرمایه¬گذار تعلق خواهد داشت.
ج) در صورتی که پس از پایان عمر اوراق منافع محقق شده بیش تر از 110% منافع تعهد شده باشد، مازاد منافع بیش تر از 110 درصد، به عنوان حق العمل به بانی خواهد بود.
با توجه به شروط بالا کف نرخ سود 23 درصد سالانه و سقف نرخ سود حدود 28 درصد سالانه خواهد شد. اما از آنجا که سرمایه-گذاران در این اوراق در واقع امر در منافع شرکت سهیم هستند، کمیته کمیته فقهی توصیه نمود که انتشار اوراق منفعت به لحاظ ماهیت این اوراق به صورت غیر مقید نسبت به سقف و کف سود باشد. در صورتی که بانی بخواهد به صورت مقید به سقف و کف نرخ سود اوراق را منتشر نماید، لازم است گزینه غیر مقید را نیز در هنگام فروش اوراق برای خریداران تمهید نماید.

جهت مشاهده متن کامل مصوبه می توانید به لینک مراجعه نمایید.

Prev
برچسب‌ها
برای ارسال نظر وارد سایت شوید