توجه ویژه رجب طیب اردوغان به تامین مالی مشارکت برای ایجاد عدالت
شنبه, 05 خرداد 1403 12:00 رجب طیب اردوغان تامن مالی مشارکت عدالت انجمن مالی اسلامی ایران 73

رییس جمهور ترکیه، رجب طیب اردوغان، برای افزایش سهم تامین مالی مشارکت به عنوان بخشی از صنعت مالی اسلامی تاکید کرد.

رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه طی سخنانی در اجلاس مالی اسلامی آلباراکا در استانبول، بر نقش ترکیه به عنوان پل ارتباطی بین بازارهای مالی تاکید کرد و بر تلاش‌های مستمر برای افزایش سهم تامین مالی مشارکت که به عنوان مالی اسلامی نیز شناخته می‌شود در داخل این کشور در کنار تکمیل اقدامات نظارتی لازم تاکید کرد.

وی به افزایش نابرابری ثروت در سراسر جهان اشاره کرد و گفت که نظام های بین المللی تعادل خود را از دست داده اند.

وی خاطرنشان کرد: امروز نابرابری ثروت در سطح جهانی به بالاترین حد خود رسیده است. یک درصد ثروتمندترین جمعیت جهان نزدیک به نیمی از کل ثروت جهانی را در اختیار دارند. عدالت درآمدی بدتر شده و نابرابری در اوج خود قرار دارد.

رئیس جمهور ترکیه با تاکید بر اینکه نظام جهانی باید با همه عناصرش مطابق با واقعیت های امروزی بازطراحی شود، خواستار ایجاد نظام متعادل تر، عادلانه تر و فراگیرتر شد.

اردوغان تاکید کرد: «توازن در نظام بین‌الملل از بین رفته و عدم اطمینان افزایش یافته است».

اردوغان تصریح کرد همه باید بپذیرند که نظام سرمایه داری که به گفته او باعث تضعیف بیشتر اقشار آسیب پذیر و ثروتمند کردن ظالم می شود، "دردمان ما را درمان نخواهد کرد."

وی خاطرنشان کرد: تامین مالی مشارکت کمتر از حد مطلوب باقی مانده است.

فرهنگ پس‌اندازهای خارج از سیستم را داریم که اغلب به عنوان پس‌اندازهای «زیر بالش» از آن یاد می‌شود. به دنبال ادغام این پس‌اندازها در اقتصاد بوده‌ایم، اما مؤسسات ما محصولات مالی قانع‌کننده‌ای برای متقاعد کردن مردم ایجاد نکرده‌اند.

اردوغان بر لزوم ارتقای سیستم مالی مشارکت به جایگاه شایسته خود تاکید کرد.

وی گفت: این امر مستلزم تغییر دیدگاه ما در امور مالی است. تامین مالی مشارکتی به عنوان راهی برای مدیریت پس انداز با توجه به حساسیت های مذهبی تلقی می شود. فرصت های قابل توجهی برای توسعه و استقلال مالی کشور ما فراهم می کند.

وی گفت: هدف ما این است که سهم تامین مالی مشارکت در دارایی های بانکی را در کوتاه مدت به 15 درصد برسانیم، در حالی که نرخ فعلی حدود 9 درصد است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: از نظر تاریخی، ترکیه به عنوان پل تجاری و فرهنگی بین شرق و غرب، اکنون همین نقش را در بازارهای مالی ایفا می کند.

اردوغان گفت که سرمایه‌گذاران بین‌المللی تأیید کرده‌اند که استانبول دارای پتانسیل بالایی در هر دو حوزه مالی متعارف و اسلامی است.

وی در پایان گفت: استانبول را به یک مرکز مالی و مشارکت جهانی تبدیل خواهیم کرد. هرکسیکه که به ترکیه اعتماد کرده پشیمان نشده است.

منبع: دیلی صباح

Prev Next
برچسب‌ها
برای ارسال نظر وارد سایت شوید