رشد قابل توجه بخش مالی اسلامی در کشور امارات در سال 2023
یکشنبه, 03 دی 1402 12:00 مالی اسلامی بانکداری اسلامی سرمایه‌گذاری بانک مرکزی امارات متحده عربی تامین مالی اقتصاد وام 137

رشد بانکداری اسلامی در امارات از بانک‌های متعارف در سال گذشته به دلیل تقاضای فزاینده سرمایه‌گذاران برای محصولات اسلامی و شبکه‌های توزیع پیشی گرفته است.

به گزارش روابط عمومی انجمن مالی اسلامی ایران به نقل از National News، بانک مرکزی امارات متحده عربی اعلام کرد بخش مالی اسلامی این کشور در مسیر رشد پر قدرتی قرار دارد و نقش آن برای دستیابی به اهداف پایداری امارات کلیدی است.

بانک مرکزی امارات متحده عربی در گزارش مالی اسلامی خود در سال 2023 عملکرد بخش های مختلف مالی اسلامی مانند بانکداری، بیمه اسلامی یا تکافل و بازارهای سرمایه را که صکوک یا انتشار اوراق بهادار اسلامی را پوشش می دهد، تجزیه و تحلیل کرد.

در این گزارش آمده است که بخش بانکداری اسلامی 23 درصد از مجموع دارایی های بانکی امارات را در سال 2022، معادل 845 میلیارد درهم (231 میلیارد دلار) را به خود اختصاص داده است.

دارایی های نزد بانک های اسلامی بالغ بر 631 میلیارد درهم بوده در حالی که دارایی پنجره های اسلامی - مراکز فروش خدمات مالی اسلامی در بانک های متعارف 214 میلیارد درهم بوده که به ترتیب 8 و 49 درصد نسبت به سال 2018 رشد داشته است.

طبق این گزارش، پنجرهای اسلامی اکنون 25 درصد از کل دارایی های بانکداری اسلامی در امارات را تشکیل می دهند.

خالد بالاما، رئیس بانک مرکزی امارات گفت: رشد دارایی‌های بانکداری اسلامی در امارات متحده عربی با شرایط مالی قوی بانک‌های اسلامی و پنجره‌های اسلامی حمایت می‌شود. ضمن اینکه رشد اخیر نیز با وجود افزایش نرخ های معیار، تحت تاثیر فعالیت های اقتصادی مصرف کنندگان خرده فروشی و شرکتی بوده است.

در این گزارش آمده است که در سال 2022، صنعت بانکداری اسلامی امارات متحده عربی بالاترین رشد خود را در پایه تامین مالی از سال 2019 به ثبت رساند.

سپرده‌ها به موازات تامین مالی ۴ درصد در سال ۲۰۲۲ افزایش یافت و ۶۶ درصد از کل بدهی‌های بانک‌های اسلامی را تشکیل می‌دهد و پس از آن تامین مالی بازار سرمایه اسلامی با ۵ درصد قرار دارد.

بر اساس رتبه‌بندی فیچ، رشد بانکداری اسلامی در امارات از بانک‌های متعارف در سال گذشته به دلیل تقاضای فزاینده سرمایه‌گذاران برای محصولات اسلامی و شبکه‌های توزیع پیشی گرفته است.

بانک‌های اسلامی در سال 2022 رشد 8 درصدی داشتند که این رقم برای بانک‌های متعارف 3 درصد است.

به گفته آژانس رتبه‌بندی فیچ، انتظار می‌رود قیمت‌های بالای نفت و شرایط اقتصادی مستحکم به حمایت از بنیادهای اعتباری بانک‌های اسلامی امارات در سال 2023 ادامه دهند و تأثیر افزایش نرخ سود بر وام گیرندگان را محدود کنند.

Prev Next
برچسب‌ها
برای ارسال نظر وارد سایت شوید