کنفرانس‌ها و نشست‌های علمی

گزارش نشست بین‌المللی "نقش ابزارهای مالی اسلامی در تامین مالی بنگاه‌ها"
یکشنبه, 10 دی 1402 12:00 تامین مالی گزارش نشست بین المللی ابزارهای مالی اسلامی تامین بودجه اقتصاد سرمایه گذاری ریسک 171

انجمن مالی اسلامی ایران نشست بین‌المللی "نقش ابزارهای مالی اسلامی در تامین مالی بنگاه‌ها" را در تاریخ 9 دی ماه ساعت 14 برگزار کرد.

 نشست بین‌المللی "نقش ابزارهای مالی اسلامی در تامین مالی بنگاه‌ها" با ارائه دکتر اشرف شرف‌الدین، مدیر بخش تحصیلات تکمیلی بانکداری اسلامی و فاینانس دانشگاه بین المللی اسلامی مالزی روز شنبه 9 دی ماه برگزار گردید.

ارائه دکتر اشرف شرف‌الدین

کارآفرینی بنگاه های اقتصادی کوچک و متوسط نقشی حیاتی در اقتصاد ایفا می‌کند که باعث ایجاد نوآوری، ایجاد شغل و کمک به رشد اقتصادی می‌شود.
• کارآفرینان را می توان در همه صنایع یافت و می توانند از صاحبان مشاغل کوچک تا بنیانگذاران شرکت های بزرگ فناوری را شامل شوند.
• حمایت از بنگاه های اقتصادی کوچک و متوسط با هدف رشد و توسعه اقتصادی بر تولید ناخالص داخلی کشور بسزایی دارد.
• با این وجود این بخش همچنان با چندین محدودیت اصلی از جمله عدم دسترسی به اعتبار از سوی نهادهای مالی رسمی مواجه است.
• نهادهای مالی اسلامی هدف خاصی را دنبال می‌کنند که رویکرد جامع آن در جهت حمایت از تجارت و حمایت از کارآفرینی، فعالیت‌های تولیدی و اشتراک گذاری ریسک است.
• علاوه بر این، نهادهای مالی اسلامی نیز اصول شرعی را دنبال می کنند که مسئولیت اجتماعی و کمک به افراد نیازمند را الزامی می کند.

مشارکت نهادهای مالی اسلامی:
. تامین بودجه برای غلبه بر محدودیت های مالی
. انتقال مهارت ها و دانش کسب و کار
. تسهیل ورود و گسترش در بازارهای جدید
. ترویج توسعه اقتصادی بلندمدت


شواهد رو به رشد بودن صنعت مالی اسلامی در سرتاسر جهان:
. بیش از 1850 نهاد مالی اسلامی در 90 کشور جهان فعالیت می کنند.
. طبق گزارش IFDI2023، بزرگترین بازارهای مالی اسلامی در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، آسیای جنوب شرقی و آسیای جنوبی مستقر هستند. انتشار صکوک در 29 کشور انجام می شود و صندوق های اسلامی توسط مدیران در 28 کشور مدیریت می شوند.
. صنعت مالی اسلامی به شدت در بازارهای برتر متمرکز است: پنج کشور برتر یعنی ایران, عربستان سعودی, مالزی, امارات متحده عربی و کویت 82٪ از کل دارایی های جهانی را تشکیل می دهند.
. بیشترین رشد این صنعت در طول سال 2022 در مناطقی بوده است که به تازگی شروع به پذیرش مالی اسلامی کردند، مانند جنوب صحرای آفریقا و آسیای مرکزی.


ابزارهای اسلامی تامین مالی اجتماعی :
منابع وجوه: زکات، صدقه، انفاق، وقف و غیره
عقود معاوضه: مرابحه، معاوضه، اجاره
عقود مشارکت: مضاربه، مشارکه، مزارعه
از طریق این ابزارها، نهادهای مالی اسلامی هدف خاصی را دنبال می‌کنند که رویکرد جامع آن در جهت حمایت از تجارت و حمایت از کارآفرینی، فعالیت‌های تولیدی و اشتراک گذاری ریسک است.
علاوه بر این، نهادهای مالی اسلامی نیز اصول شرعی را دنبال می کنند که مسئولیت اجتماعی و کمک به افراد نیازمند را الزامی می کند.
ارزیابی انفاق، صدقه و زکات به عنوان یک ابزار مالی اسلامی برای تامین مالی کارآفرینان

انفاق باید با چیز خوب، سودمند و شایسته انجام شود که ممکن است شامل میوه ها یا سبزیجاتی باشد که توسط شخصی در زمین خود کاشته می شود و بعداً اهدا می کند.

. قرآن در بیان ماهیت انفاق می فرماید: «ای مؤمنان! از بهترین چیزی که به دست آورده اید و از آنچه از روی زمین برای شما تولید کرده ایم، اهدا کنید. چیزهای بی ارزش را برای اهدا انتخاب نکنیدو بدانید که خداوند بی نیاز و ستوده است».
هدف اصلی از انجام انفاق، تضمین وجود وفاق اقتصادی در جامعه است و این امر برای توسعه اجتماعی، اقتصادی و توسعه جامعه حیاتی است.


مدل تامین مالی جمعی برای سرمایه گذاری در کارآفرینی:
1- کارآفرینان پروژه خود را پیشنهاد می کنند.
2- پلتفرم پروژه بررسی ، موافقت نامه ارائه و کمپین راه اندازی می شود.
3- تامین کنندگان مالی, پروژه را تامین می کنند.
4- بستر صندوق تحت مفهوم قرض الحسنه کانالیزه می شود.
5- پس از گذشت مدت زمانی، کارآفرین پول را باز می گرداند.


در نهایت از این ارائه می توان نتیجه گیری کرد که:
. ابزارهای مالی اسلامی گواهی بر سازگاری و تدبیر نظام های مالی برای پاسخگویی به نیازهای اخلاقی و مذهبی مختلف هستند.
. نقش آنها در تأمین مالی کارآفرینان نه تنها محوری است، بلکه دگرگون کننده است و پلی بین تقاضاهای اقتصادی مدرن و اصول قدیمی اسلامی است.
. ابزارهای مالی اسلامی تنها یک محیط مساعد برای نوآوری و رشد کسب و کار ایجاد می کند، بلکه به طور قابل توجهی به توسعه اقتصادی فراگیر جوامع کمک می کند.
. همانطور که چشم انداز مالی جهانی در حال تحول است، ادغام ابزارهای مالی اسلامی در جریان اصلی مالی می تواند اکوسیستم حمایتی را برای کارآفرینان در سراسر جهان متنوع و غنی کند.
. انفاق، صدقه و زکات نشان دهنده ابزارهای مالی اسلامی اساسی هستند که پیامدهای عمیقی برای تامین مالی کارآفرینان دارند. این ابزارها که عمیقاً در بشردوستی اسلامی ریشه دارند، نه تنها به عنوان وسیله ای برای تهذیب معنوی، بلکه به عنوان ابزاری مؤثر برای توانمندسازی اجتماعی و پایداری اقتصادی عمل می کنند. ابزارهای مالی اسلامی با هدایت وجوه از افراد دارای مازاد نیاز مالی به نیازمندان، محیطی را ایجاد می‌کنند که در آنسرمایه گذاری های کارآفرینی می‌توانند رشد کنند، به‌ویژه برای کسانی که ممکن است از نظر مالی از نظام های بانکی متعارف کنار گذاشته شوند.
. استقرار استراتژیک این وجوه به عنوان وام های بدون بهره یا کمک های بلاعوض می تواند به طور قابل توجهی موانع مالی را برای کارآفرینان نوپا کاهش دهد و راه را برای نوآوری، ایجاد شغل و توسعه جامعه هموار کند.
. ادغام انفاق، صدقه، و زکات در نظام‌های مالی اسلامی معاصر مدلی را نشان می‌دهد که در آن مکانیسم‌های مالی برای دستیابی به اهداف اقتصادی-اجتماعی گسترده‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد که منعکس‌کننده مطالبه اخلاق و برابری‌ مالی اسلامی است.
. این امر نه تنها به شمول مالی کارآفرینان کمک می کند، بلکه با القای مسئولیت اجتماعی و ملاحظات اخلاقی، نقش و عملکرد اقتصادی را غنی می کند.

جهت مشاهده فیلم نشست کلیک کنید.

جهت دانلود فایل ارئه شده کلیک کنید.

Prev Next
برچسب‌ها
برای ارسال نظر وارد سایت شوید