بررسی نحوه ثبت حساب‌ها در محصولات مالی اسلامی در کمیته فقهی بورس
یکشنبه, 25 خرداد 1399 11:56 کمیته فقهی سازمان بورس حسابداری ابزارهای مالی اسلامی حسابداری صکوک خرید اعتباری وکالت 969

دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار کرد: در جلسه قبل این کمیته نحوه ثبت حساب‌ها در محصولات مالی اسلامی در ایران مورد بررسی قرار گرفت.

مجید پیره، دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره مصوبات جدید این کمیته اظهار کرد: در جلسه قبل کمیته فقهی، راجع به دو موضوع طرح بحث شد. دستور اول به جمع‌بندی و قرائت مصوبه خرید اعتباری سهام و سرمایه‌گذاری مانده وجوه مشتریان اختصاص داشت.

وی ادامه داد: پیرو مباحثی که در جلسات گذشته در مورد قرارداد خرید اعتباری سهام مطرح شد، راهکار فقهی مشارکت بانک با مشتری شرکت کارگزاری جهت ساختاربندی قرارداد خرید اعتباری به جمع‌بندی رسید و به منظور اطمینان از حُسن انطباق دستور‌العمل پیشنهادی جدید با مصوبه مربوطه کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار، قرار شده بود قبل از اینکه مصوبه جدید به هیئت مدیره سازمان ارسال شود، در کمیته فقهی بررسی شود.

پیره یادآور شد: در جلسه گذشته کمیته فقهی درباره متن پیشنهادی دستورالعمل جدید خرید اعتباری سهام بحث و بررسی صورت گرفت و در نهایت اعضای کمیته فقهی متن دستورالعمل را نیازمند انجام اصلاحات بیشتری دانستند و قرار شد که در جلسات بعدی، متن دستورالعمل پیشنهادی مجدداً بررسی و بعد از تأیید کمیته فقهی به هیئت‌مدیره سازمان ارسال شود.

دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: همچنین در جلسه گذشته در مورد قرائت و امضای مصوبه مربوط به سرمایه‌گذاری مانده وجوه مشتریان بحث و بررسی صورت گرفت. در جلسات گذشته راجع به امکان فقهی استفاده از قرارداد وکالت جهت سرمایه‌گذاری مانده وجوه مشتریان بحث و بررسی شد و کمیته فقهی با این موضوع موافقت کرد. در جلسه قبل این موضوع در مصوبه کمیته فقهی تصریح شد و به امضای اعضای کمیته فقهی رسید.

پیره گفت: بر این مبنا در صورتی ‌که متن قرارداد از سوی کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار و مسئولان مربوطه در سازمان بورس ابلاغ شود این امکان وجود خواهد داشت که شرکت کارگزاری به عنوان وکیل مشتریان خود بتواند در دوره زمانی که وجوه مشتریان در حساب‌های جاری نزد شرکت کارگزاری مانده است به سرمایه‌گذاری آن وجوه بپردازد و از محل انتقال وجود به حساب‌های سرمایه‌گذاری نزد بانک یا خرید واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری، این امکان را برای مشتریان فراهم کند که بتوانند از سود حاصل از سرمایه‌گذاری در این دوره منتفع شوند.

دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار افزود:‌ همچنین در ادامه جلسه درباره ثبت حساب‌های مربوط به انواع محصولات مالی اسلامی در نظام حسابداری فعلی بحث و تبادل نظر شد. در این راستا باید توجه کرد که برخی از نهادهای بین‌المللی در حوزه مالی اسلامی همانند سازمان حسابداری و حسابرسی مؤسسات مالی اسلامی، که مقر آن در بحرین است، سعی‌ کرده‌اند در زمینه چگونگی ثبت حساب‌های مربوط به رویدادهای مالی اسلامی پیشنهادهایی را ارائه کنند و در مواردی این پیشنهادها با رویه‌های مرسوم حسابداری در نظام‌های مالی دنیا تفاوت‌هایی دارد.

پیره در پایان اظهار کرد: در این راستا، در جلسه قبل کمیته فقهی در خصوص نحوه ثبت حساب‌ها در محصولات مالی اسلامی در ایران بحث و تبادل نظر و قرار بر این شد که موضوع ضمن بررسی بیشتر جهت جمع‌بندی، مجدداً طرح شود.

منبع: ایکنا

Prev Next
برچسب‌ها
برای ارسال نظر وارد سایت شوید