سخنرانی مدیرعامل سازمان حسابرسی در پنجمین همایش مالی اسلامی
سه شنبه, 12 آذر 1398 09:42 دکتر بزرگ اصل مدیرعامل سازمان حسابرسی حسابرسی اسلامی حسابداری اسلامی پنجمین همایش مالی اسلامی 1300
Gallery Image 1 Gallery Image 2

تفاوت نظری حسابداری اسلامی با غربی در مورد سود است؛ در اسلام، مسلمانان نه به دنبال حداکثر‌سازی سود بلکه به دنبال سود معقول هستند.

دکتر موسی بزرگ‌اصل، مدیرعامل سازمان حسابرسی کشور، در ادامه این همایش گفت: این حاصل فقه پویای ما است که برای موضوعی همانند کاهش ارزش پول که سال‌های برای ما جای سؤال داشت، راهکاری ارائه شده است. تاکنون موضوع حسابرسی اسلامی کمتر مطرح شده اما موضوع حسابداری اسلامی سال‌هاست مطرح شده است.

وی ابراز کرد: تفاوت نظری حسابداری اسلامی با غربی در مورد سود است؛ در اسلام، مسلمانان نه به دنبال حداکثر‌سازی سود بلکه به دنبال سود معقول هستند. در بعد کاربردی هم سال‌هاست که سازمانی با عنوان سازمان حسابداری و حسابرسی برای مؤسسات مالی اسلامی در بحرین شکل گرفته که متأسفانه ما نقشی در آن نداریم.

دکتر بزرگ‌اصل بیان کرد: در فقه شیعه و سنی در مورد معاملات تفاوت‌هایی وجود دارد که باید استاندارهای اسلامی لازم در این زمینه طراحی شود. موضوع کلیدی دیگری که در بانک‌های اسلامی با آن مواجه ایم‌، این است که نمی‌توانیم محدود به مرزهای جغرافیایی شویم لذا ضمن رعایت مسائل شرعی و عقود اسلامی تلاش دارند در سطح بین‌المللی هم منابع جذب کنند. اینجا سؤالی که پیش می‌آید این است که تکلیف گزارشگری مالی آن‌ها چه می‌شود؟

وی ادامه داد: امروز استاندارهای بین‌المللی گزارشگری مالی از چالش‌های اصلی بانکداری اسلامی است، از جمله اینکه تکلیف ما با IFRS چیست؟ سازمان حسابداری و حسابرسی برای مؤسسات مالی اسلامی معتقد است که هدف حسابداری مالی، انطباق حسابداری با شریعت در تمام معاملات و رویدادها است.

دکتر بزرگ‌اصل گفت: مسئله ارزش زمانی پول از مسائل اساسی IFRS است. البته الان تورم از نرخ‌هایی که در سیستم مالی ما وجود دارد بیشتر است. از لحاظ استاندارهای IFRS اگر فروش یا تأمین مالی، تابع نرخ و زمان باشند در حسابداری به صورت یکسان با آن برخورد خواهد شد.

مدیرعامل سازمان حسابرسی در پایان سخنان خود بیان کرد: دکتر صالح‌آبادی از افرادی هستند که کارهای خود را به صورت قلبی انجام می‌دهند و از اقدامات ایشان در بانک توسعه صادرات و همچنین انجمن مالی اسلامی ایران تشکر می‌کنم.

Prev Next
برچسب‌ها
برای ارسال نظر وارد سایت شوید