دکتر میرزایی منفرد: ضررورت نگاه قانون گذار به ماهیت سهام بعنوان مال اعتباری
پنج شنبه, 27 آذر 1399 08:57 ماهیت سهام ششمین همایش مالی اسلامی 1233

ارائه دکترمیرزایی منفرد، در ششمین همایش مالی اسلامی پیرامون ملهیت حقوقی سهام

 

به گزارش انجمن مالی اسلامی ایران، دکتر غلامعلی میرزایی منفرد در ششمین همایش مالی اسلامی که روز چهارشنبه 26 آذر ماه و بصورت مجازی برگزارشد، به ارائه نکاتی درباره ماهیت حقوقی سهام پرداخت.
دکتر میرزایی منفرد افزود: برای شناسایی اثراتی که سهم ها دارند باید ماهیت فقهی و حقوقی آن هارا شناخت. باید ماهیت سهام دارا از چند جنبه فقهی، حقوقی، اقتصادی و حسابداری بررسی کرد.
ایشان اضافه کرد : یکی از نظریاتی که برای شناسایی ماهیت سهام مطرح است، نظریه "عین انگاری" است. در این نظریه، سهم یک چیز محسوس و مادی است و انتقال آن از جنس انتقال عین است چون قابلیت بیع و رهن دارد. اما از بین انتقاداتی که به این نظریه وجود دارد، میتوان به بند24 ماده 1 قانون بازار اوراق بهادار اشاره کرد که می گوید ورقه، فی نفسه مال یا حق مالی محسوب نشده بلکه متضمن حقوق مالی است.
دکتر میرزایی منفرد با اشاره به نظریه دوم پیرامون ماهیت حقوقی سهام، با طرح نظریه " دین انگاری" افزود: در این نظریه سهم، از مقوله دین است و طلب سهامدار از شرکت محسوب می شود. در نقد این نظریه نیز، دین به معنای قرض سهامدار به شرکت تلقی شده و طبعاً هرگونه انتظار سود و اصل سرمایه بصورت تضمینی، ربوی تلقی می شود.
مسئول سابق گروه مشاوران حقوقی سازمان بورس گفت: در نظریه سوم که به نظریه "حق انگاری" مطرح است، یعنی سهم، حق الشرکه تلقی می گردد.این نظریه نیز مشکل را حل نمی کند چراکه یکی از انتقادات وارد به آن این است که سهم در این حالت، تعهداتی را برای صاحب سهم ایجاد می کند که عملا این موضوع ممکن نیست و از طرفی در شناخت ماهیت حق الشرکه کمکی نمی کند.
دکتر میرزایی منفرد گفت: نظریه پایانی تحت عنوان"مالکیت سهامداران برشرکت بعنوان مال اعتباری" است که شرکت، سهم خود را بعنوان یک مال اعتباری و بصورت مشاع در اختیار سهامداران قرار داده است. یعنی شرکت ضمن اینکه مالک اموال خودش است، مملوک سهامدارانش نیز هست و رابطه طولی دارد. لذا رویکرد آخر در شناسایی ماهیت حقوقی سهام راهگشا تر است.
وی افزود: در موضوع توثیق سهام و خرید و فروش هم ظاهرا ماهیت عین بودن سهام در نظر قانونگذاران مدنظر بوده لذا لازم است در راستای حرکت به سمت تعاریف جامع تر منطبق با شریعت قدم برداشت. لازم است روش تحقیق در ماهیت سهام، بجای حرکت از سمت ماهیت به نتیجه، از سوی نتیجه به سمت شناخت ماهیت حرکت کنیم و اصطلاحاً از معلول به علت برسیم.

Prev Next
برچسب‌ها
برای ارسال نظر وارد سایت شوید