مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه در ششمین همایش مالی و اسلامی؛ منافع سهامدار در قالب شخصیتی قانونی ترسیم شده است
چهارشنبه, 26 آذر 1399 01:13 ششمین همایش مالی اسلامی 805

عضو انجمن مالی اسلامی با تاکید بر نظریات حقوقی مبتنی بر مالکیت،گفت: تمام سهامداران به عنوان یک شخصیت قانونی دارای نفع از هر سهم خود هستند.

به گزارش انجمن مالی اسلامی ایران، دکتر حسین فهیمی امروز چهارشنبه در ششمین همایش مالی و اسلامی که به صورت وبینار برگزار شد؛ به بررسی ماهیت شخصیتی و حقوقی سهامداران از منظر قوانین اسلامی پرداخت و یادآور شد: در خصوص هویت حقوقی چهار نظریه امتیاز، واقعی، قانونی و اعتباری وجود دارد که هر فرد با آنها شخصیتی حقوقی پیدا کرده که می تواند در قالب شرکت و سهامدار وارد جامعه شود.

وی افزود اما برخی نظریات شخصیت را واقعی نمی دانند و به واسطه امتیاز دادن به یکسری از دارایی ها، به اشخاص هویت می دهند.

شخصیت قانونی و اعتباری مالک
این کارشناس مسائل فقهی در امور پولی و مالی ادامه داد: نظریه افراطی دیگر نیز برای تعیین هویت وجود دارد که براساس آن بشر تا وقتی که می تواند ابداع کند، دارای شخصیت است و در نظریه ای دیگر نیز هویتی وجود ندارد و تنها قانون به شخص هویت می بخشد.

فهیمی درخصوص نظریه اعتبار نیز معتقد است: کسی دارای هویت نیست مگر آنکه قانون به شخص براساس نقشی که در اقتصاد ایفا می کند، اعتبار ببخشد و هویت دهد.

شخصیت امام در سهامداری
وی در ادامه به هویت مالک و ایفای نقش آن در فقه اسلامی و مذاهب اسلامی اشاره کرد و گفت: یک شخصیت مالک به اسم امام وجود دارد که می تواند مدیریت دارایی ها را برعهده بگیرد و در مسیر اهداف مقرر شریعت استفاده و برای حکومت داری خرج کند. امام دارای بدهکار و طلبکار بوده و باید با آنها مذاکره داشته باشد.

وی یادآور شد: هویت امام نه تنها در مبادی اسلامی بلکه در شخصیت حقوق جاری تمام کشورهای غیر اسلامی نیز وجود دارد.

این کارشناس مسایل فقهی بازار سرمایه، هویت مالک و سهامدار را یک شخصیت حقوقی دانست که باید در خصوص دارایی، شرکت و سهام بایکدیگر رابطه داشته باشند.

برقراری رابطه میان شخصیت سهام، سهامدار و شرکت
دکترفهیمی با تاکید بر نظریات مبتنی بر رابطه سهام و شرکت ها گفت: سه وجوه در این نوع مالکیت دیده می شود که شامل ۱- مالکیت مشاء ۲- مالکیت جزیی از سرمایه ۳- مالکیت دارایی مستقل است.

مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه افزود: اعضای کمیته فقهی سازمان بورس بر این سه مورد تحلیل بسیاری انجام داده اند تا دریابیم چه هویتی را می توان به سهام و سهادار بخشید.

وی خبر داد: در این زمینه کمیته فقهی با نظریه مشاء همسویی بهتر داشته و معتقد است اگرچه شخص حقوقی مستقل بوده اما رابطه سهامدار با شرکت همواره مشاعی است.

منافع در مالکیت مشاء
دکترفهیمی توضیح داد: براساس این نظریه، سهامداران پذیرفته اند که اداره دارایی ها بر عهده مدیران شرکت باشد.

عضو انجمن مالی اسلامی در خاتمه به فواید سهامی که براساس مشاء مدیریت شود، اشاره کرد و گفت: حق رای، حق تقدم به سهام جدید، حقوق مالی(سود سهام)برخی از منافع دارایی این نوع از سهام به شمار می رود که به نوعی حقوق یک ماهیت یعنی سهامدار است.

Prev Next
برچسب‌ها
برای ارسال نظر وارد سایت شوید