سخنرانی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در پنجمین همایش مالی اسلامی
سه شنبه, 12 آذر 1398 09:31 دکتر شاپور محمدی رئیس سازمان بورس پنجمین همایش مالی اسلامی انجمن مالی اسلامی مالی اسلامی 1123
Gallery Image 1

همه شعار تطبیق با شریعت می‌دهند اما مهم عرصه اجرایی است، لذا امروز کمیته فقهی حتی دستورالعمل اجرایی ابزارها را هم بررسی می‌کند.

دکتر شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در ابتدا اظهار کرد: موضوع بازار سرمایه اسلامی از ابتدای فعالیت سازمان بورس مطرح بود و اعضای کمیته فقهی زحمات زیادی برای انطباق ابزارها با قواعد شریعت کشیده‌اند و جا دارد از آن‌ها تشکر کنم.

وی افزود: هر کدام از ابزارهای موجود در بازار سرمایه گاه تا پنج جلسه در کمیته فقهی وقت گرفته‌اند‌. همه شعار تطبیق با شریعت می‌دهند اما مهم عرصه اجرایی هستند، چراکه ممکن است در عرصه اجرا شاهد انحراف باشیم. لذا امروز کمیته فقهی حتی دستورالعمل اجرایی ابزارها را هم بررسی می‌کند.

دکتر محمدی گفت: متأسفانه در برخی کشورهای اسلامی ابزارهای مالی اسلامی صوری‌سازی شده‌اند و ما باید این صوری شدن را بپذیریم. امروز به جز یکی دو ابزار، همه ابزارهای مالی اسلامی را در بازار سرمایه ایران دارا هستیم. ۱۱۶ هزار میلیارد تومان ابزار مالی اسلامی در حال گردش است، البته سهامی هم که معامله می‌شود کاملاً شرعی است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار بیان کرد: اسناد خزانه اسلامی، برای اداره کشور، کنترل و مدیریت نرخ‌ها بسیار مهم است. الان لازم است عملیات بازار باز نیز شکل بگیرد. در حال حاضر ۱۲۰ هزار میلیارد تومان اوراق در بازار وجود دارد و بانک مرکزی باید بتواند با استفاده از این ابزار، در حجم پول قبض و بسط کند.

وی تأکید کرد: بانک مرکزی تاکنون این عملیات را نداشته اما با فرصت‌هایی که در بازار سرمایه ایجاد شده اکنون این امکان برای بانک مرکزی فراهم است. از لحاظ انطباق با شریعت نیز همه این ابزارها مورد تأیید قرار گرفته‌اند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار کرد: این ابزارها به همت کمیته فقهی در کشور ما جا افتاده است. افرادی نظیر دکتر مصباحی‌مقدم، دکتر موسویان، دکتر آقانظری و آیت الله تسخیری زحمات زیادی کشیده‌اند و از آن‌ها تشکر می‌کنم. در شهر قم هم یک دفتر مطالعاتی در زمینه مالی اسلامی شکل گرفته و همکاری خوبی با حوزه علمیه قم داریم.

وی گفت: با صحبت‌هایی که با آیت‌الله اعرافی داشتیم بنا شد یک نشریه مشترک نیز منتشر کنیم. ان‌شاالله با تعامل بتوانیم همکاری خود را در این زمینه گسترش دهیم. لازم است از زحمات دکتر صالح‌آبادی تشکر کنم که کمیته فقهی را پایه‌گذاری کردند و اکنون هم با اعتقاد قلبی در حال پیگیری مسائل مالی اسلامی هستند.

دکتر محمدی افزود: حجم بازار ما می‌تواند با ابزارهای مالی اسلامی گسترش بسیار زیادی پیدا کند. کشور انگلیس که یک کشور غربی است داعیه ابزارهای مالی اسلامی دارد، چرا ما که کشوری اسلامی هستیم مدعی نباشیم؟ ان‌شاالله در آینده هم در بازار پول و هم بازار سرمایه، موضوع ابزارهای اسلامی به خوبی پیگیری شود.

وی ادامه داد: موفقیت‌های سازمان بورس در همه حوزه‌ها مثال‌زدنی است و خیر و برکت امروز حاصل تلاش‌های گذشته است. در حوزه بازار پول هم ان‌شا‌الله با همت کمیته فقهی شاهد توسعه این بازار خواهیم بود. در زمینه اجرایی شدن اوراق گام نیز با بانک مرکزی همکاری خواهیم کرد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در پایان سخنان خود گفت: در آینده کمیته فقهی ما می‌تواند اعضای مشترک با کمیته‌های فقهی سایر کشورها داشته باشد. معتقدم باید ما مسلمانان بتوانیم اتحاد بیشتری داشته باشیم و یکی از این راه‌ها همین ابزارهای مالی اسلامی هستند.

Prev Next
برچسب‌ها
برای ارسال نظر وارد سایت شوید