به رسمیت شناختن چارچوب مقررات مالی اسلامی (CPIFR) توسط صندوق بین‌المللی پول
شنبه, 23 تیر 1397 11:06 712

اصول بنیادین مقررات مالی اسلامی (CPIFR) معماری بین‌المللی را برای ایجاد ثبات مالی تکمیل می‌کند و مشوق‌هایی را برای بهبود چارچوب حسابرسی برای صنعت بانکی در همه حوزه‌های قضایی فراهم می‌کند.

اصول بنیادین مقررات مالی اسلامی (CPIFR) معماری بین‌المللی را برای ایجاد ثبات مالی تکمیل می‌کند و مشوق‌هایی را برای بهبود چارچوب حسابرسی برای صنعت بانکی در همه حوزه‌های قضایی فراهم می‌کند.

به گزارش سایت خبری gulf-times به رسمیت شناختن اصول بنیادین مقررات مالی اسلامی (CPIFR) توسط صندوق بین‌المللی پول (IMF) به عنوان خبری مهم از سوی صنعت مالی اسلامی مورد استقبال قرار گرفته است. این اقدام در زمینه‌ی ایجاد نظم و اعمال نظارت جامع بر بانک‌های اسلامی در سراسر جهان، گامی بزرگ محسوب می‌شود.

صندوق بین‌المللی پول در یک بیانیه رسمی اعلام کرد: اصول بنیادین مقررات مالی اسلامی (CPIFR) معماری بین‌المللی را برای ایجاد ثبات مالی تکمیل می‌کند و مشوق‌هایی را برای بهبود چارچوب حسابرسی برای صنعت بانکی در همه حوزه‌های قضایی فراهم می‌کند. البته در این زمینه سوالاتی مطرح است از جمله اینکه این مقررات شامل چه چیزهایی می‌شود؟ در کجا اجرا می‌شود و آیا پیامدهای فوری برای بانک‌های اسلامی دارد؟

صندوق بین‌المللی پول در این زمینه اظهار داشت که CPIFR دارای رویکرد کلان مالی نسبت به استانداردهای نظارتی است. هدف از این رویکرد توسعه استانداردهای منسجم جهانی برای صنعت مالی اسلامی است و هر بانک‌ بین‌المللی اسلامی که می‌خواهد از ارزیابی صندوق بین‌المللی پول امتیاز مناسبی به دست آورد، باید مطابق چارچوب مقرراتی آن عمل نماید.

IMF همچنین اعلام کرد: CPIFR در کشورهایی اعمال می‌شود که دارایی‌ بانک‌های اسلامی آن مطابق پایگاه اطلاعاتی صندوق بین‌المللی پول حدود 15 درصد یا بیشتر از آن تخمین و اندازه‌گیری شده باشد. در حال حاضر این کشورها شامل کشور‌های حوزه خلیج فارس یعنی عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر و کویت و همچنین ایران، سودان، یمن، اردن، موریتانی، بنگلادش، جیبوتی، مالزی و برونئی می‌باشد. این در حالی است که کشورهایی همچون عمان، نیجریه، پاکستان و اندونزی نیز تحت نظارت هستند و انتظار می‌رود که در آینده نزدیک به این سهم از بازار برسند.

لازم به ذکر است CPIFR در مورد هر دو شیوه‌ی بانکداری اسلامی جامع و گیشه‌های بانکداری اسلامی اعمال خواهد شد. براساس آخرین اطلاعات IFSB، تعداد بانک‌های کاملا اسلامی و گیشه‌های بانکداری اسلامی در بانک‌های متداول در 20 کشور در مجموع حدود 178 و 84 بانک است.

بلول لاوال دنباتا، دبیر کل هیئت خدمات مالی اسلامی (IFSB) که اصول بنیادین مقررات مالی اسلامی (CPIFR) را به طور مشترک با صندوق بین المللی پول توسعه داده است، در این باره می‌گوید: تدوین و اعمال این مقررات و مقررات بعدی در جهت رعایت استانداردها و ضوابط بانکداری اسلامی در سیستم‌های بانکداری اسلامی جامع و گیشه‌های بانکداری اسلامی در بازارهای بانکی دوگانه از اهمیت و ضرورت بسیار زیادی برخوردار است.

علاقه‌مندان می‌توانند جهت دریافت گزارش کامل این خبر به این نشانی مراجعه نمایند.

منبع: پورتال بانکداری اسلامی

Prev Next
برای ارسال نظر وارد سایت شوید