معرفی کتاب بازارهای سرمایه اسلامی: اصول و تجارب عملی
سه شنبه, 23 آذر 1395 15:05 773

این کتاب جنبه‌های مختلف تئوری بازار سرمایه اسلامی (ICM) و کاربردهای آن را ارائه داده و حرکت خود را از ساده‌ترین اید‌ه‌ها به سمت پیچیده‌ترین موضوعات کاربردی جلو می‌برد.

یکی از معضلاتی که علاقه‌مندان حوزه بازار سرمایه اسلامی (ICM) با آن مواجه هستند فقدان ادبیات جامع، با کیفیت و مرکب از بینش نظری و دانش عملی از عملیات بازار است. انتشار کتاب «بازارهای سرمایه اسلامی: اصول و تجارب عملی» که توسط موسسه بین‌المللی تحقیقات مالی اسلامی(ISRA) در همکاری با کمیسیون اوراق بهادار مالزی صورت گرفته است، تلاش چشمگیری در جهت پوشش این خلأ به شمار می‌آید.

کتاب مذکور به طور سیستماتیک جنبه‌های مختلف تئوری بازار سرمایه اسلامی (ICM) و کاربردهای آن را ارائه می‌دهد و حرکت خود را از ساده‌ترین اید‌ه‌ها به سمت پیچیده‌ترین موضوعات کاربردی جلو می‌برد.

موضوعاتی که کتاب مشتمل بر آن است عبارتند از:

• نمای کلی از (ICM) و توسعه آن

• اصول، قراردادها و مسائل اسلامی

• چارچوب حاکمیتی و قانون‌گذاری

• مدیریت ریسک، مسائل حسابداری و مالیات

• جزئیات بیشتر در بخش‌های مختلف (ICM) از جمله صکوک، سهام مطابق با شریعت، مدیریت صندوق اسلامی، سرمایه‌گذاری اسلامی در شرکت‌های غیربورسی و سرمایه‌گذاری اسلامی خطر‌پذیر، مشتقات اسلامی و ساختار سرمایه‌گذاری اسلامی

• چشم انداز بازار سرمایه اسلامی (ICM)

این بحث به حوزه مقرراتی خاصی محدود نمی‌شود بلکه امکان مقایسه و تجزیه و تحلیل درباره مسائل مرتبط با حوزه بازار سرمایه اسلامی را در کشورهای مختلف فراهم می‌آورد. ارائه مطالب در این کتاب به کمک نمودارهای متعدد، آمار و ارقام، جداول و همچنین مطالعات موردی بسیار گویا است.

 همچنین این کتاب درسی راه طولانی را در پر کردن شکاف موجود در زمینه اطلاعات ضروری در حوزه بازار سرمایه اسلامی طی کرده است و نیازهای علمی دانشگاهیان، فعالان و همچنین قانون‌گذاران این حوزه را به خوبی مرتفع می‌نماید.

علاقمندان جهت آشنایی بیشتر با سرفصل‌ها و کلیات این کتاب می‌توانند به این نشانی مراجعه نمایند.



منبع: پژوهشکده پولی و بانکی

Prev Next
برای ارسال نظر وارد سایت شوید