برترین موسسات مالی اسلامی جهان در سال ۲۰۲۰
دوشنبه, 06 بهمن 1399 04:52 موسسات مالی اسلامی رتبه بندی مالی اسلامی موسسه مالی 873

بر اساس آخرین رتبه‌بندی برترین موسسات مالی اسلامی در جهان که توسط نشریه بین‌المللی بنکر در سال ۲۰۲۰، منتشر شده است، رشد بلندمدت صنعت بانکداری اسلامی در مناطق مختلف جغرافیایی برجسته و پایدار بوده است.

به گزارش انجمن مالی اسلامی ایران به نقل از روابط عمومی پژوهشکده پولی و بانکی، نشریه بنکر برترین موسسات مالی اسلامی جهان در سال ۲۰۲۰ را اعلام کرد.

در مقدمه این گزارش که توسط لیلا محرابی ترجمه شده، آمده است: تأمین مالی اسلامی از لحاظ اندازه و نفوذ مالی همچنان از رشد و توسعه قابل توجهی در بازارهای جهانی برخوردار است و علاوه بر خاورمیانه به کشورهای اکثریت مسلمان آسیا و آفریقا و همچنین مناطقی از اروپا و فراتر از آن در حال گسترش است. در این راستا، رتبه‌بندی‌ انجام‌شده توسط نشریه بین‌المللی بنکر در ارتباط با برترین موسسات مالی اسلامی، نیز نشان‌دهنده روند رو به رشد و تأثیر این صنعت در سطح جهانی می‌باشد. آگاهی بیشتر از روش‌های تأمین مالی اسلامی به همراه بهبود ساختارهای قانونی و نظارتی در بسیاری از کشورها می‌تواند به گسترش و رشد این صنعت در مناطق مختلف جغرافیایی کمک نماید؛ روندی که بعید است در میان‌مدت حتی با وجود نااطمینانی ناشی از پاندمی کرونا در جهان رو به کندی رود.

بر اساس آخرین رتبه‌بندی برترین موسسات مالی اسلامی در جهان که توسط نشریه بین‌المللی بنکر در سال ۲۰۲۰، منتشر شده است، رشد بلندمدت صنعت بانکداری اسلامی در مناطق مختلف جغرافیایی برجسته و پایدار بوده است. به طوریکه طی دهه گذشته از لحاظ اندازه دوبرابر شده است و از سال ۲۰۰۶ نرخ رشد متوسط سالانه حدود ۱۰٫۸ درصد را تجربه کرده است. ارزش کل دارایی‌های منطبق بر شریعت در جهان (۲۰۲۰)، معادل ۱,۷۹۱میلیارد دلار می‌باشد که بانک‌های کاملاً اسلامی مبلغ ۱,۳۳۸ میلیارد دلار آن را در اختیار خود دارند. افزون براین، بانک‌های‌ اسلامی سودی معادل ۱۶٫۲میلیارد دلار با متوسط نرخ بازده دارایی ۱٬۲۱درصد را طی سال مذکور کسب نموده‌اند.

در این میان، نقش بانک‌ها و موسسات مالی ایرانی در میان ۴۰۲ بانک تجاری و تخصصی، شرکت‌های بیمه و موسسات مالی و اعتباری همچنان بسیار چشمگیر و از نظر حجم دارایی‌ها در بالاترین ردیف‌های این رتبه‌بندی قرار دارد و عربستان سعودی در رتبه‌ بعدی قرار می‌گیرد. از مجموع چهارصد و دو موسسه مالی اسلامی در جهان، ۲۸۴ موسسه به طور کامل خدمات اسلامی ارائه می‌دهند و ۱۱۸ بانک تجاری با داشتن باجه‌های اسلامی به عرضه خدمات منطبق بر شریعت می‌پردازند. در ادامه به معرفی برترین بانک‌ها و موسسات مالی اسلامی در ایران و جهان از لحاظ برخی شاخص‌ها می‌پردازیم.

اين نشريه، چشم‌انداز صنعت بانکداری اسلامی را روشن دانسته و دراين خصوص نوشته است:

دسترسی به خدمات و روش‌های تأمین مالی اسلامی، با توجه به جمعیت و تعداد مسلمانان جهان (حدود دو میلیارد نفر)، بسیار زیاد است و بازار این صنعت مالی به سرعت در حال رشد و توسعه‌یافتگی می‌باشد. نتایج حاصل از رتبه‌بندی برترین موسسات مالی اسلامی در جهان توسط نشریه بین‌المللی بنکر در سال ۲۰۲۰، میزان رشد و نقاط قوت صنعت مالی اسلامی امروز را به تصویر می‌کشد و به وضوح نشان می‌دهد که دارایی‌های منطبق بر شریعت در تمام مناطق جغرافیایی به استثنای جنوب صحرای آفریقا در حال افزایش می‌باشد و فعالان عمده در صنعت مالی اسلامی نیز همواره به توسعه و گسترش فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند. رشد بالای دارایی‌ها و سودآوری بانک‌های اسلامی حاکی از گسترش خدمات منطبق با شریعت در بازارهای مختلف مالی است و افزایش این دو عامل می‌تواند چشم‌انداز روشنی را برای رشد این صنعت طی سال‌های آتی به همراه داشته باشد.

از سوی دیگر، بانک‌های اسلامی تلاش می‌کنند از طریق ادغام و جذب سرمایه‌های لازم از فرصت‌های موجود در منطقه جهت توسعه و رشد صنعت بانکداری اسلامی استفاده نمایند. این در حالی است که با ادغام و ترکیب بانک‌های اسلامی به ویژه در منطقه خاورمیانه شاهد ایجاد و رویش نهادهای مالی اسلامی بزرگتر هستیم که به تبع آن افزایش قابل توجهی در میزان و حجم معاملات را به همراه خواهد داشت. تقاضا برای خدمات بانکداری اسلامی در مناطقی همچون خاورمیانه و حتی آفریقا، نشان‌دهنده گسترش صنعت بانکداری اسلامی و روند رو به رشد این بازار مالی می‌باشد. از این رو، تحولات و روند رو به رشد این صنعت، زمینه افزایش نقش بانک‌های اسلامی در بزرگ‌ترین و پیچیده‌ترین معاملات مالی در هر دو سطح منطقه‌ای و جهانی را طی سال‌های آتی ایجاد خواهد نمود.

علاقمندان می‌توانند برای دریافت گزارش به این نشانی مراجعه نمایند.

Prev Next
برچسب‌ها
برای ارسال نظر وارد سایت شوید