انتشار صکوک جدید در کشور عمان
سه شنبه, 18 آذر 1399 02:34 صکوک اوراق مالی اسلامی اوراق اسلامی مالی اسلامی بانکداری اسلامی بین المللی 821

وزارت دارایی عمان (MOF) از انتشار صکوک جدیدی به نام  RO25mn خبر داد. این اولین صدور و انتشار صکوک دولتی است که در دسترس سرمایه‌گذاران خرد قرار می‌گیرد.

به گزارش انجمن مالی اسلامی ایران به نقل از  پورتال بانکداری اسلامی، وزارت دارایی عمان(MOF) از انتشار صکوک جدیدی به نام  RO25mn خبر داد. این اولین صدور و انتشار صکوک دولتی است که در دسترس سرمایه‌گذاران خرد قرار می‌گیرد.

شرکت خدمات سرمایه‌گذاران مودی که اغلب به آن مودی گفته می‌شود، اعلام کرده است که انتشار صکوک توسط دولت عمان برای سرمایه‌گذاران خرد، اعتبار مثبتی برای بانک‌های اسلامی سلطنتی و همچنین پنجره‌های بانکداری اسلامیِ بانک‌های متعارف فراهم کرده است. به نظر می‌رسد انتشار این صكوك نفوذ صنعت مالی اسلامی و آگاهی مردم را افزایش می‌دهد و ابزارهای سازگار با شریعت را برای مدیریت نقدینگی در اختیار بانك‌ها قرار می‌دهد.

مودی که یکی از سه آژانس برتر رتبه‌بندی اعتباری محسوب می‌شود، در این خصوص بیان داشت: تقاضا برای محصولات سازگار با شریعت در کشور عمان بسیار زیاد است که این مسأله نشان‌دهنده جمعیت عمدتا مسلمان این کشور است. بانکداری اسلامی از سپتامبر سال 2020، ۱۴ درصد از دارایی‌های بانکی را به خود اختصاص داده است، این در حالی است که مارس 2013، یک سال پس از معرفی چارچوب نظارتی بانکداری اسلامی، این میزان 2 درصد بود.

آژانس مودی تأکید کرد: رشد سریع دارایی‌های بانکداری اسلامی در کشور عمان از رشد دارایی‌های بانک‌های متعارف در سال‌های اخیر بیشتر بوده است که این خود نشان‌دهنده معرفی نسبتاً جدید دارایی‌های بانکداری اسلامی و نفوذ کم اما رو به رشد آن است.

مودی انتظار دارد بانکداری اسلامی تا سال 2025 به سهمی بالغ بر 20-25 درصد از دارایی‌های بانکی کشور عمان برسد. رشد در بخش بانکداری اسلامی این کشور به رشد و سودآوری دارایی نظام بانکی کمک خواهد کرد به ویژه در محیط عملیاتی این کشور که به دلایلی همچون انتشار ویروس همه‌گیر کرونا، رشد اقتصادی پایین، قیمت‌های پایین برخی صنایع و کاهش کلی تقاضای اعتبار تضعیف شده است.

علاقه‌مندان می‌توانند جهت دریافت اطلاعات تکمیلی بهاین نشانیمراجعه نمایند.

فرشته ملاکریمی (کارشناس پژوهشکده پولی و بانکی)

Prev Next
برچسب‌ها
برای ارسال نظر وارد سایت شوید