حمایت بانک انگلستان از بانک‌های اسلامی
یکشنبه, 16 آذر 1399 06:35 بانکداری بانکداری اسلامی مالی اسلامی بانکداری اسلامی بین الملل 839

به گزارش financialreporter، بانک انگلستان تاریخ راه‌اندازی تسهیلات جدید بدون بهره مبتنی بر شریعت اسلامی را اعلام کرد که اولین بار از سوی یک بانک مرکزی غربی ارائه می‌شود.

به گزارش financialreporter، بانک انگلستان تاریخ راه‌اندازی تسهیلات جدید بدون بهره مبتنی بر شریعت اسلامی را اعلام کرد که اولین بار از سوی یک بانک مرکزی غربی ارائه می‌شود.

بانک می‌گوید این تسهیلات، که در آن سپرده‌های بانک‌های اسلامی توسط صندوق بازدهی از دارایی‌های سازگار با شریعت با کیفیت بالا پشتیبانی می‌شود، نقش انگلستان را به عنوان مرکز مالی بین‌المللی پیشرو در امور مالی اسلامی در خارج از جهان اسلام بیشتر تقویت می‌کند.

دارایی اقتصاد اسلامی در سال ۲۰۱۹ مجموعاً ۲.۴ تریلیون دلار دارایی بود که ۱۱ درصد بیشتر از سال قبل و یک سوم بیشتر از سال ۲۰۱۵ می باشد.

در سخنرانی که در هفته مالی اسلامی انگلستان ایراد شد، اندرو هاوزر از بانک انگلیس گفت که جنبه‌های کلیدی «اقتصاد اسلامی»، آن را به ویژه برای تامین مالی پس از بهبودی از بیماری کرونا مناسب می‌سازد.

هاوزر گفت که این جنبه‌ها شامل اولویت‌بندی سهام مشابه ریسک نسبت به بدهی، در نظر گرفتن ملاحظات اخلاقی و زیست محیطی در تصمیم‌گیری‌های مربوط به سرمایه‌گذاری و پذیرش راه‌حل‌های نوین مالی فراتر از بانکداری سنتی است.

با این حال وی خاطرنشان کرد که بانک‌های اسلامی چالش‌های طولانی در مدیریت کارآمد نقدینگی خود دارند، با بیان اینکه تسهیلات جدید سپرده بانک مرکزی بدون بهره بانک انگلیس «برای کمک به تساوی شرایط بازی طراحی شده است».

گفته می‌شود بانک‌های متعارف (غیراسلامی) برآورده ساختن تعهدات، طیف وسیعی از دارایی‌های نقدینگی با کیفیت بالا را در اختیار دارند ، از جمله پول نقد و ذخایر بانک مرکزی. بدهی دولت و شرکت‌ها؛ و اوراق بهادار با پشتوانه دارایی. آنها همچنین می‌توانند در بازارهای پول ایمن و بدون ضمانت وام بگیرند و به عنوان پشتوانه از بانک‌های مرکزی استفاده کنند. اما ممنوعیت بانک‌های اسلامی در پرداخت یا دریافت بهره به این معنی است که آنها نمی‌توانند به بسیاری از این ابزارها دسترسی داشته باشند.

تسهیلات جدید نقدینگی بانک انگلیس قرار است انعطاف‌پذیری بیشتری در تأمین نیازهای دارایی‌های نقدینگی با کیفیت بالا برای بانک‌های اسلامی انگلستان فراهم کند و آنها را قادر می‌سازد دارایی مشابه ذخایر خود را در یک محیط مبتنی بر عدم بهره نگه دارند.

منبع: خبرگزاری حوزه

Prev Next
برچسب‌ها
برای ارسال نظر وارد سایت شوید