بررسی شاخص‌های توسعه مالی اسلامی ایران و جهان در سال ۲۰۱۹
سه شنبه, 17 تیر 1399 11:48 مالی اسلامی شاخص مالی اسلامی شاخص توسعه مالی اسلامی مالی اسلامی ایران و جهان 999

پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی گزارش جدید بررسی شاخص‌های توسعه مالی اسلامی ایران و جهان در سال ۲۰۱۹ را منتشر و پیشنهادات خود را مطرح کرد.

به گزارش انجمن مالی اسلامی به نقل از روابط عمومی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی، در مقدمه گزارش جدیدی که از سوی این پژوهشکده با عنوان "بررسی شاخص‌های توسعه مالی اسلامی ایران و جهان در سال  ۲۰۱۹ " انجام شده، آمده است: تقاضا برای خدمات و محصولات منطبق با شریعت در جهان با سرعت در حال افزایش است؛ بطوریکه ارزش دارایی های مالی اسلامی با رشد ۳ درصدی در سال ۲۰۱۸ به ۲.۵ تریلیون دلار رسیده است.

در این میان، ایران، عربستان و مالزی هر یک با دارایی‌هایی به ارزش بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار بیشترین سهم بازار مالی اسلامی را از لحاظ دارایی‌ها به خود اختصاص می دهند و کشورهایی همچون مراکش، قبرس و اتیوپی توانسته اند رشد سریعی را تجربه کند.

در این میان، صکوک نسبت به سایر بخش‌های صنعت مالی اسلامی از رشد قابل توجهی برخوردار بوده است و برای اولین بار انتشار جهانی آن از مرز ۱ تریلیون دلار در سال ۲۰۱۸ عبور کرده است و انتظار می‌رود در سال‌های آینده نقش برجسته‌تری داشته باشد. در حقیقت، طی سال‌های اخیر، بسیاری از بازارها علاقه بیشتری به جمع آوری سرمایه از طریق ابزار صکوک نشان داده‌اند.

در این گزارش ۱۳۱ کشور در ۸ منطقه مختلف جغرافیایی از لحاظ شاخص‌های توسعه مالی اسلامی (IFDI) مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفته اند. مجموع نمرات اختصاص یافته به این شاخص‌های توسعه مالی در ۵ حوزه توسعه کمی، دانش (آموزش و تحقیق)، نظارت (حاکمیت)، مسئولیت اجتماعی شرکتی و آگاهی (اطلاع‌رسانی) نشان می‌دهد که کشورهای مالزی، بحرین و امارات همچنان از لحاظ توسعه بازارهای مالی اسلامی پیشگام هستند و بازارهای مالی اسلامی نوظهور با بیشترین پیشرفتهای مالی نیز متعلق به کشورهایی همچون ازبکستان و اتیوپی است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد دیجیتالی شدن به عنوان یک تحول عمده در سراسر بخش‌های مختلف صنعت مالی اسلامی پدیدار شده است و می‌تواند کل نظام مالی جهانی را دگرگون نماید. در این میان، بازارهای توسعه‌یافته به بازنگری در مقررات و چارچوبهای مالی اسلامی ادامه می‌دهند و فنآوری مالی (FinTech) اسلامی با انتشار صکوک مبتنی بر بلاک چین به همراه تحولات موجود در بازارهای آمریکا و انگلیس توانسته است از توسعه قابل توجهی برخوردار گردد.

با توجه به تحولات اخیر در بخش‌های مختلف صنعت مالی اسلامی و اکوسیستم پیرامون آن، پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که پتانسیل رشد این صنعت بالا بوده و ارزش دارایی های نظام مالی اسلامی با نرخ رشد متوسط سالانه ۵٫۵ درصد از سال ۲۰۱۸ تا سال ۲۰۲۴ به ارزش حدود ۳٫۸ تریلیون دلار خواهد رسید.

علاقمندان می توانند برای دریافت گزارش به این نشانی مراجعه فرمایند.

Prev Next
برچسب‌ها
برای ارسال نظر وارد سایت شوید