چشم‌انداز مرکز مطالعات اسلامی سازمان بورس در سال جدید
یکشنبه, 17 فروردين 1399 14:02 مرکز مطالعات اسلامی بورس مرکز مطالعات اسلامی سازمان بورس RDIS سازمان بورس 1142

رئیس مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار اقدامات اخیر و برنامه‌های این مرکز در سال جدید را تشریح کرد.

مریم صفاریان، رئیس مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار درباره اقدامات انجام شده این مرکز در سال گذشته بیان کرد: مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار به‌ عنوان بازوی پژوهشی و توسعه‌ای سازمان، مبتنی بر اهداف تعیین شده در برنامه راهبردی و همچنین وظایف محوله از سوی هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، در سال ۹۸ اقداماتی را در سه حوزه پیگیری و اجرا کرده است که در برخی از این موارد محوریت فعالیت، مرکز پژوهش بوده و در برخی از فعالیت‌ها برای اجرای فعالیت مرتبط با بخش‌های مختلف به عنوان همکار پژوهشی عمل کرده است. این حوزه‌ها شامل، توسعه و نوآوری مبتنی بر موازین شرعی، ایجاد بسترهای قانونی و مقرراتی و ایجاد بسترهای داده‌ای و آماری برای بازار سرمایه هستند.

صفاریان اضافه کرد: یکی از نکات مهم این مرکز در سال ۹۸، اتکای بیشتر بخش‌های مختلف سازمان به مرکز پژوهش برای انجام فعالیت‌های زیربنایی بود؛ به ‌طوریکه بسترسازی اجرای بسیاری از موارد مهم، به مرکز پژوهش سپرده شد تا پس از ایجاد مبنای اولیه با هماهنگی و همکاری سایر بخش‌ها، نوآوری، ابزار یا نهادهای مربوطه به عرصۀ اجرا رسند.

وی به برخی دیگر از اقدامات انجام شده این مرکز در سال گذشته اشاره کرد و گفت: تدوین چندی از دستورالعمل‌های سازمان از جمله دستورالعمل کفایت سرمایه نهادهای مالی، تدوین پیش‌نویس دستورالعمل ادغام، تدوین پیش‌نویس دستورالعمل افشای اطلاعات نهانی، همکاری در تدوین دستورالعمل جامع صندوق‌های سرمایه‌گذاری، همکاری در تدوین دستورالعمل فروش تعهدی و همچنین اصلاح دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار در بورس تهران و فرابورس ایران و اصلاح دستورالعمل عرضۀ اولیۀ اوراق بهادار از جمله اقداماتی بوده است که اساساً در مرکز پژوهش صورت گرفته است.

رئیس مرکز پژوهش سازمان بورس با اشاره به بعد ابزارسازی افزود: طی این مدت، موضوعات متعددی در مرکز پژوهش موارد بررسی قرار گرفت؛ بسیاری از آنها در کمیته تخصصی فقهی (چه در کارگروه بازار سرمایه اسلامی قم و چه در کمیتۀ تخصصی فقهی در تهران) مطرح شدند و به تصویب رسیدند. از این موارد می‌توان به تصویب «فروش تعهدی» به‌عنوان جایگزینی برای «فروش استقراضی»، تصویب اوراق «عاملیت واسپاری»، و تصویب «قرارداد آتی اسناد خزانۀ اسلامی» اشاره کرد.

صفاریان ادامه داد: در حوزه نظارت شرعی نیز، در سال ۹۸ مبتنی بر بررسی‌های انجام شده و وارد شدن ایرادات بر فرایند خرید اعتباری و همچنین انتشار اوراق منفعت بر روی مالیات، گزارش‌هایی به دبیرخانه کمیته فقهی ارائه شد که مرکز پژوهش در شناسایی ایرادات وارده و همچنین ارائه راهکارهای جایگزین، ایفای نقش کرد.

وی، سال ۹۸ را سال پرفشاری برای «کمیته تدوین مقررات» عنوان کرد و اظهار کرد: در این سال، ۴۴ عنوان مقررات طی ۱۸۴ جلسه با حضور اعضای اصلی کمیته و نمایندگان سازمان و سایر ارکان ذیربط و فعالان بازار در حوزه مربوطه در کمیته طرح و پس از بررسی‌های فراوان در هیئت مدیره سازمان مطرح و به تصویب رسید. باید اذعان داشت که کمیتۀ تدوین مقررات نقش مؤثری در ایجاد زیرساخت‌های مقرراتی بازار سرمایه داشته و خواهد داشت.

رئیس مرکز پژوهش سازمان بورس، اقدام مهم دیگری که مرکز پژوهش سر منشأ آن بوده است را ارائۀ داده‌ها و آمارهای دقیق و متقن، ایجاد شاخص‌های مختلف در بازار دانست و افزود: تهیه گزارش‌های آماری از قبیل گزارش سالانه، گزارش‌های ماهانه و factsheet بازار سرمایه، و همچنین محاسبه شاخص تولید شرکت‌های تولیدی بورس تهران و فرابورس ایران و محاسبه شاخص های ریسک سیستمی و تهیه داشبورد ریسک سیستمی از اقدامات بزرگی بوده است که در سال ۹۸ اجرایی شده است.

صفاریان به سایر اقدامات اجرا شده از سوی مرکز پژوهش اشاره کرد و گفت: می‌توان به تدوین اصول مدیریت ریسک شرکتی ناشران و نهادهای مالی ثبت شده نزد سازمان بورس، تدوین اصول اخلاق حرفه‌ای صندوق‌های سرمایه گذاری و شرکت‌های سبد گردان، برگزاری نشست بین‌المللی بازار سرمایه اسلامی (با همکاری سایر بخش‌های سازمان) و انجام تحقیقات بین‌المللی با نهادهای همکار یا متناظر با سازمان بوده است.

وی تصریح کرد: تسری استراتژی سازمان بورس و اوراق بهادار در سال ۹۸ با به روز رسانی شاخص ها و برنامه های جدید، تهیه گزارش‌های عملکردی اقتصاد مقاومتی برای پروژه این سازمان با عنوان «ظرفیت‌سازی برای توسعه بازارسرمایه و افزایش سهم آن در تامین مالی کشور»، گزارش‌های عملکردی برنامه‌های اولویت‌دار وزارت امور اقتصادی و دارایی (رهپو)، گزارش‌های عملکردی در راستای اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی (مطابق با وظایف قانونی)، گزارش‌های عملکردی اجرای سیاست‌های علم و فناوری ابلاغی مقام معظم رهبری و نیز گزارش‌های عملکردی قانون برنامه ششم توسعه، قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور و اولویت‌های ابلاغی رئیس جمهور از دیگر اقداماتی است که همه ساله توسط تیم استراتژی که با مرکز همکاری می‌کنند، صورت می‌گیرد.

منبع: سنا

Prev Next
برچسب‌ها
برای ارسال نظر وارد سایت شوید