رگ‌تک اسلامی؛ ابزاری با ماموریت ویژه؛ یادداشتی در دوماهنامه تازه‌های اقتصاد
چهارشنبه, 23 بهمن 1398 10:01 رگ تک رگ تک اسلامی فناوری مالی فین تک فین تک اسلامی 1179

در فضایی که نفوذ فناوری‌ها در فعالیت‌های بازارهای مالی، نحوه مقررات‌گذاری و نظارت شرعی را دشوار کرده است، می‌توان از روی دیگر فناوری، جهت تسهیل ...

دوماهنامه تازه‌های اقتصاد در جدیدترین شماره خود (شماره ۱۵۸)، یادداشتی با عنوان «رگ‌تک اسلامی؛ ابزاری با ماموریت ویژه» به قلم وهاب قلیچ منتشر کرده است.

در این یادداشت می‌خوانیم:

«براساس قواعد و مبانی مکتب اسلام، هرگونه نوآوری و استفاده از پدیده‌های نوظهور تا زمانیکه مخالفتی با اصول و موازین شریعت نداشته باشد، مجاز است. به عنوان مثال، فین‎تک‎های اسلامی ترکیبی از فناوری و مالی اسلامی هستند؛ بدین مفهوم که هر محصولی که در مجرای فین‎تک تولید می‎شود، ملزم به انطباق با قواعد و اصول نظام اقتصادی اسلام است. در این موقعیت، فین‎تک‎های اسلامی قادرند خدمات مالی اسلامی در حوزه‌هایی همچون نظام پرداخت، تأمین مالی و سرمایه‎گذاری را در قالب‌هایی اقتصادی‌تر، ساده‎تر و البته مشروع به بازارهای مالی عرضه نمایند.

اما در فضایی که نفوذ فناوری‌ها در فعالیت‌های بازارهای مالی، نحوه مقررات‌گذاری و نظارت شرعی را دشوار کرده است، می‌توان از روی دیگر فناوری، جهت تسهیل انجام امور در حوزه مقررات‌گذاری و نظارت شرعی استفاده نمود. این کاربردی است که امروزه در کشورهای اسلامی تحت عنوان «رگ‌تک‌ اسلامی» مورد استقبال واقع شده است. اهمیت رگ‌تک اسلامی از آنجا ناشی می‌شود که استفاده از فناوری‌های مالی از انحصار نهادهای حاکمیتی خارج شده است و موسسات و بانک‌های خصوصی و دولتی در کنار هم به سمت فین‌تک‌ها گرایش یافته‌اند. این گرایش باعث می‌شود قانونگذاران و نهادهای نظارتی در کنترل ریسک‌ شریعت در انطباق عملیات مالی با موازین شرع کار دشوارتری داشته باشند.»

علاقمندان می‌توانند این یادداشت را از این نشانی دریافت نمایند.

منبع: پورتال بانکداری اسلامی

Prev Next
برچسب‌ها
برای ارسال نظر وارد سایت شوید