اقتضائات شرعی ضمانت سپرده‌ها در بانکداری ایران مبتنی بر فقه امامیه
دوشنبه, 23 دی 1398 09:10 فقه سپرده های بانکی بانکداری ایران ضمانت سپرده ها پژوهشکده پولی و مالی حسین حسن زاده 1377

 نشست نقد و بررسی «اقتضائات شرعی ضمانت سپرده‌ها در بانکداری ایران مبتنی بر فقه امامیه» در پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی برگزار می‌شود.

به گزارش پورتال بانکداری اسلامی، بیست و چهارمین نشست نقد و بررسی پژوهش‌های بانکداری و مالی اسلامی با موضوع «اقتضائات شرعی ضمانت سپرده‌ها در بانکداری ایران مبتنی بر فقه امامیه» در پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی برگزار می‌شود.

سخنران:

·        دکتر حسین حسن‌زاده سروستانی (عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع))

اعضای میزگرد:

·        حجت‌الاسلام دکتر مجید رضایی (عضو شورای فقهی بانک مرکزی و عضو هیئت علمی دانشگاه مفید)

·        دکتر محمد جواد شریف‌زاده (عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع))

·        دکتر کامران ندری (عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع))

مقاله مورد بحث:

مقاله علمی پژوهشی «اقتضائات شرعی ضمانت سپرده‌ها در بانکداری ایران مبتنی بر فقه امامیه»، به قلم محمدامین، صلواتیان، محمد طالبی و حسین حسن‌زاده، منتشره در فصلنامه علمی-پژوهشی اقتصاد اسلامی، شماره ۷۵، ۱۳۹۸.
دریافت مقاله

          

چکیده مقاله:

یکی از روش‌های دست‌یابی به ثبات در نظام مالی بهره‌گیری از سازوکار ضمانت سپرده‌هاست. صندوق ضمانت سپرده‌ها در زمان توقف نهاد عضو، با بهره‌گیری از حق عضویت‌های پرداختی توسط نهادهای عضو و عایدی‌های حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها، تا سقف مشخصی به جبران خسارت سپرده‌گذاران اقدام می‌کند. طبق قانون برنامه توسعه پنجم، این نهاد در کشور تأسیس شده و در حال فعالیت است.

با توجه به ضرورت رعایت اقتضائات شرعی در فعالیت عناصر نظام مالی، پژوهش حاضر به روش اجتهاد چندمرحله‌ای به بررسی ابعاد شرعی سازوکار ضمانت سپرده‌ها می‌پردازد. مطابق این روش، محقق دیدگاه فقهی خود را در معرض نظرات خبرگان فقهی-مالی قرار داده و سپس چالش‌های فقهی موضوع، از مراجع معظم تقلید استفتاء گردید که نتایج زیر به دست آمد:

* اکثر مراجع معظم تقلید سازوکار ضمانت سپرده‌ها را عقدی مستقل یا ذیل عقد بیمه می‌دانند.

* تمامی مراجع تقلید معتقدند که می‌توان در زمان توقف بانک یا موسسه اعتباری، سپرده‌های قرض‌الحسنه را برای سپرده‌گذاران تعهد کرد.

* تمامی مراجع تقلید معتقدند می‌توان در زمان توقف بانک یا موسسه اعتباری، اصل سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار و سودهای محقق‌شده را برای سپرده‌گذاران تعهد کرد.

* تمامی مراجع تقلید معتقدند که حق عضویت‌های پرداختی به صندوق ضمانت سپرده‌ها می‌تواند ثابت یا متغیر باشد و هر دو نوع آن، شرعی و صحیح است.


زمان نشست: چهارشنبه ۲۵ دی ماه ۱۳۹۸ - ساعت ۱۰ تا ۱۲
مکان نشست: پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

توجه: حضور در این نشست برای همه علاقمندان رایگان و ثبت‌نام قبلی الزامی است

Prev Next
برچسب‌ها
برای ارسال نظر وارد سایت شوید