برنامه راه‌اندازی سه مرکز مالی اسلامی توسط قطر
چهارشنبه, 19 تیر 1398 06:32 قطر مرکز مالی اسلامی مالی اسلامی 1034

قطر برنامه راه‌اندازی سه مرکز مالی جهانی را با مشارکت ترکیه و مالزی به منظور تسخیر بازارهای مالی اسلامی در دستور کار خود قرار داده است...

به نقل از خبرگزاری Qatar Day، قطر در حال برنامه‌ریزی طرح جدید خود با هدف تأمین مالی و ارائه خدمت در بازار جهانی ۲ تریلیون دلاری مالی اسلامی از طریق راه‌اندازی سه مرکز مالی جهانی با مشارکت ترکیه و مالزی می‌باشد. چشم‌انداز اصلی برنامه موجود، پوشش کل معاملات مالی اسلامی در سطح جهانی از طریق ایجاد این سه مرکز مالی در دوحه، استانبول و مالزی است.

به گفته یوسف محمد الجیده، مدیر مرکز مالی قطر [1](QFC)، دستیابی به این هدف با استفاده از یک برنامه‌ کاربردی و تکنولوژی مشترک امکان‌پذیر خواهد بود. این امر مستلزم یک الگو و فن‌آوری بین‌المللی است که مرکز مالی قطر توانایی ایجاد آن را دارد.

بر مبنای این طرح پیشنهادی، پاسخگویی به نیازهای مالی اسلامی در منطقه بزرگ خاورمیانه، آسیا و اروپا به ترتیب توسط کشورهای قطر، مالزی و ترکیه صورت خواهد گرفت. به گفته مدیر مرکز مالی قطر، روابط میان سه کشور قطر، ترکیه و مالزی، در حال حاضر بیشتر و نزدیکتر از قبل شده است و با وجود دیدگاه‌های مشترک، امکان دستیابی به اهداف فوق با سرعت بیشتری وجود خواهد داشت.

بانک‌های اسلامی در قطر بیش از ۲۵ درصد از کل تأمین مالی کشور را تشکیل می‌دهند و بر مبنای اطلاعات موجود، نرخ رشد بانکداری اسلامی در سال ۲۰۱۷ چیزی در حدود ۷٫۲ درصد بوده است. کشور قطر با استفاده از این برنامه می‌تواند فرصت لازم برای مقابله با محدودیت‌های مالی ایجاد شده توسط مدل کسب‌و‌کار دبی (به عنوان قطب منطقه) را در منطقه خلیج فارس داشته باشد. لذا با توجه به پتانسیل‌های موجود و قدرت‌گرفتن دوحه به عنوان یک مرکز مالی اسلامی، امکان رشد بانکداری اسلامی و تسهیل روابط مالی و تجاری با سایر کشورها فراهم خواهد شد.

علاقمندان می توانند اصل گزارش را از این نشانی دریافت نمایند.

Prev Next
برچسب‌ها
برای ارسال نظر وارد سایت شوید