بانک‌های اسلامی پاکستان و امکان ارائه تسهیلات تأمین مالی مجدد
شنبه, 25 اسفند 1397 06:50 مالی اسلامی بانکداری اسلامی تامین مالی پاکستان 1131

بانک مرکزی پاکستان امکان ارائه تسهیلات تأمین مالی مجدد و همچنین تسهیلات تأمین مالی بلندمدت در زمینه صادرات را به صنعت بانکداری اسلامی افزود.

به گزارش سایت خبری tribune، بانک مرکزی پاکستان به بانک‌های اسلامی اختیاراتی داده است که در سه حوزه دارای اولویت از جمله شرکت‌های کوچک و متوسط، بخش کشاورزی و انرژی‌های تجدید‌پذیر به تأمین مالی مجدد با قیمت ارزان‌تر اقدام کنند.

اخیرا، بانک‌های اسلامی از بانک مرکزی درخواست کرده‌اند تا به آنها اجازه دهد دریچه‌های تأمین مالی مجدد ارزان‌تر را به منظور تبدیل کردن فرصت‌ها به سرمایه و یافتن راه‌هایی برای ساماندهی نقدینگی مازادشان افتتاح کنند.

بانک مرکزی پاکستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که سه طرح مطابق با شریعت را تصویب کرده است و بر همین اساس انتظار می‌رود که فرصت برابر برای صنعت بانکداری اسلامی فراهم شود. علاوه بر تسهیلات تأمین مالی مطابق با شریعت برای انرژی تجدید‌پذیر، تسهیلات تأمین مالی برای انبار کردن محصولات کشاورزی و تسهیلات تأمین مالی مجدد نیز برای مدرن‌سازی شرکت‌های کوچک و متوسط، تقاضای بلندمدت این صنعت به ویژه برای بخش‌های کشاورزی و شرکت‌های کوچک و متوسط را پاسخ خواهد داد.

احمد علی سیدیکوی؛ رئیس دایره توسعه محصولات و بخش انطباق با شریعت در بانک میزان در مصاحبه با اکسپرس تریبیون گفت: «بانک‌های اسلامی ممکن است فرصتی برای تأمین مالی چنین پروژه‌هایی به میزان 10 تا 20 میلیارد روپیه در سال جاری بدست آورند. این امر به سر و سامان دادن بخشی از نقدینگی مازاد بانک‌های اسلامی کمک خواهد کرد.»

سیدیکوی اشاره کرد که بانک‌های متعارف سه در چهار سال گذشته تسهیلات تأمین مالی ارزانتر را ارائه داده‌اند اما بانک‌های اسلامی چنین فرصتی را کسب نکردند. وی خاطر نشان کرد که بانک‌های اسلامی نقدینگی مازاد حدودا 400 میلیارد روپیه را در دو تا سه سال گذشته به دلیل فرصت‌های کمتر سرمایه‌گذاری اسلامی مدیریت کرده‌اند. مشتریان نیز تقاضای اینگونه تسهیلات تأمین مالی را داشته‌اند. پیش از این، بانک‌های اسلامی نقدینگی مازاد را به سمت صکوک هدایت می‌کردند. با این حال، دولت در دو سال اخیر صکوک جدید را راه‌اندازی نکرده است.

وی افزود: از دسامبر 2018 دو صکوک به ارزش 234 میلیارد روپیه سررسید شده است. صکوک دیگر با بیش از 100 میلیارد روپیه در 30 مارس سررسید خواهد شد. با این کار، سرمایه‌گذاری بانک‌های اسلامی در صکوک در مقایسه با بیش از 500 میلیارد روپیه سال گذشته تا 71 میلیارد روپیه تنزل خواهد کرد.

سیدیکوی از مقامات درخواست کرد تا صکوک را شناور کنند و همچنین استقراض دولت از بانک‌های اسلامی را افزایش دهند تا فرصت برابر برای آنها فراهم شود. وی همچنین اظهار داشت که دولت در جولای 2018 با افزایش میزان استقراض تا 30% کل تأمین مالی از بانک‌های اسلامی موافقت کرد. به نظر می‌رسد زمان برای پیاده‌سازی این طرح فرا رسیده است.

بانک مرکزی پاکستان ارائه تسهیلات تأمین مالی مجدد و همچنین تسهیلات تأمین مالی بلندمدت در زمینه صادرات را به صنعت بانکداری اسلامی افزود. همچنین، بانک دولتی پاکستان اعلام کرد که تسهیلات مبتنی بر مضاربه، تأمین مالی بلندمدت و ارزا‌ن‌تر را به کاربران نهایی ارائه خواهد کرد.

علاقه‌مندان می‌توانند جهت دریافت گزارش کامل این خبر به این نشانی مراجعه نمایند.

فرشته ملاکریمی

منبع: پورتال بانکداری اسلامی

 

Prev Next
برچسب‌ها
برای ارسال نظر وارد سایت شوید