استفاده از صکوک جهانی توسط بانک مرکزی اندونزی
دوشنبه, 20 اسفند 1397 10:01 اندونزی صکوک جهانی مالی اسلامی 1203

بانک مرکزی اندونزی در حال بررسی استفاده از صکوک دولتی خارجی به عنوان دارایی‌های پایه در راستای اجرای سیاست‌های پولی خود است.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، با توجه به افزایش تقاضا برای اوراق بهادار منطبق با شریعت در کشورهای اسلامی، بانک مرکزی اندونزی قصد دارد استفاده از صکوک منتشر شده توسط دیگر کشورها را در راستای عملیات بازار باز افزایش دهد.

دودی بودی والیو، قائم‌مقام بانک مرکزی اندونزی در این رابطه می‌گوید: «تلاش‌های بانک مرکزی اندونزی برای تعمیق بازار پول و افزایش ثبات پولی، با کمبود اوراق بهادار منطبق با شریعت روبه‌رو شده است».

پس از افزایش سطح نرخ بهره از ماه می ۲۰۱۸، بانک مرکزی اندونزی جهت اطمینان از فراهم شدن نقدینگی برای بانک‌ها، اتکای بیشتری به عملیات بازار پول داشته است تا بدین ترتیب با افزایش فروش پول داخلی خود در اثر افزایش نرخ‌های بهره در امریکا مقابله کند. با توجه به خطرات جنگ تجاری امریکا و چین، بانک مرکزی اندونزی، برای کاهش تلاطم در بازارهای ارز و اوراق قرضه اقدام به مداخله کرده است.

بانک مرکزی اندونزی از سال گذشته تاکنون نوعی اوراق بهادار با پشتوانه صکوک دولتی به نام صوکبی (Sukbi) به بانک‌های متعارف و اسلامی ارائه کرده که با استقبال خوبی روبه‌رو شده است. در آخرین مورد عرضه در سیزدهم فوریه ۲۰۱۹، این بانک چهار تریلیون روپیه اندونزی از این نوع اوراق را فروخته است.

نانانگ هندارسا، مدیر اجرایی عملیات پولی بانک مرکزی اندونزی می‌گوید: «خرید صکوک دولتی خارجی توسط بانک مرکزی اندونزی، به اوراق باکیفیت (دارای رتبه اعتباری بالا) محدود می‌شود. ما مقداری از این اوراق را در ذخایر خارجی خود داریم و در حال حاضر منتظر تایید شورای فقهی ملی در رابطه با برنامه استفاده از این اوراق به عنوان دارایی‌های پایه در صوکبی هستیم».

هرچند مسلمانان در اندونزی حدود ۹۰ درصد جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند ولی ابزارهای مالی متعارف سهم بیشتری در بازار این کشور دارند و تلاش می‌شود تا ابزارهای مالی اسلامی به تدریج توسعه یابند. با توجه به برنامه‌های دولت و بانک مرکزی این کشور برای توسعه بانکداری و مالی اسلامی در بین پیروان اسلام، به نظر می‌رسد این تحول در آینده نه‌چندان دور پدید آید.

علاقه‌مندان می‌توانند جهت دریافت گزارش کامل این خبر بهاین نشانی مراجعه نمایند.

رسول خوانساری

منبع: پورتال بانکداری اسلامی

 

Prev Next
برچسب‌ها
برای ارسال نظر وارد سایت شوید