نقش‌آفرینی بانک‌های اسلامی پاکستان در حل مشکلات صنعت برق
شنبه, 18 اسفند 1397 08:09 بانکداری اسلامی مالی اسلامی پاکستان برق بانک 1202

مقامات پاکستان در تلاش هستند از طریق بانک‌های اسلامی و انتشار صکوک مشکلات تامین مالی صنعت برق این کشور را برطرف سازند.

به گزارش سایت خبری moneycontrol، یک مقام ارشد وزارت دارایی پاکستان در تاریخ 22 فوریه اظهار کرد: پاکستان به احتمال زیاد 200 میلیارد روپیه (1.45 میلیارد دلار) به بانک‌های اسلامی وام خواهد داد تا از این طریق، مشکل کمبود نقدینگی در صنعت برق را حل نماید. دولت جدید پاکستان در دوران نخست‌وزیری عمران خان در تلاش است تا بدهی‌های معوق دولت در صنعت برق را تسویه کند؛ چرا که هشدارهای جدی را از سوی تولیدکنندگان برق مبنی بر احتمال تعطیلی آنها در صورت عدم وصول مطالباتشان دریافت کرده است. این بدهی‌های معوق بیش از 1.4 تریلیون روپیه (10.1 میلیارد دلار) است.

مقامات رسمی پاکستان اذعان داشتند: دولت در ماه گذشته 200 میلیارد روپیه صکوک منتشر کرده است و طراحی و انتشار صکوک بعدی را برای ماه‌های آینده نیز برنامه‌ریزی کرده است. رسانه‌های محلی گزارش داده‌اند که شش بانک اسلامی همراه با بانک میزان پاکستان به عنوان رهبر سندیکا در اولین انتشار صکوک مشارکت داشته‌اند.

خاقان حسن نجیب؛ مشاور و سخنگوی وزارت مالیه پاکستان نیز در این زمینه اظهار داشت: دولت احتمالا به دنبال انتشار صکوک بیشتری خواهد بود. اگر چه نقدینگی کافی در حوزه بانکداری اسلامی وجود دارد، لکن مشکلات صنعت برق در چشم‌انداز اقتصادی پاکستان در حال افزایش است. بر همین اساس برنامه‌ تسویه بدهی بخش مهمی از مذاکرات پاکستان با صندوق بین المللی پول را با محوریت دریافت کمک مالی شامل می‌شود.

 نجیب افزود: دولت قصد دارد حجم این بدهی‌ها را در سال مالی آینده منتهی به ژوئن 2020 کاهش دهد. اسلام‌آباد علاوه بر درخواست کمک مالی از صندوق بین‌المللی پول، شرایط دریافت وام‌ را از کشورهای دوست به ویژه کشورهای منطقه خاورمیانه بررسی می‌کند و در تلاش است سرمایه‌گذاری خارجی را به منظور خصوصی‌سازی برخی از دارایی‌های دولتی جذب کند. دولت همچنین برای جذب نقدینگی از طریق «اوراق قرضه پاندا» بر پایه یوآن با افراد پاکستانی‌ دور از وطن ارتباط برقرار کرده است.

در پایان، خاقان حسن نجیب خاطر نشان کرد که دولت پاکستان همکاری سودمند و منظم خود با صندوق بین‌المللی پول را از طریق برگزاری کنفرانس‌های ویدئویی و ارسال اطلاعات در قالب ایمیل‌ ادامه خواهد داد. وزارت دارایی نیز در حال انجام مذاکرات جهت دریافت کمک‌های مالی بعدی از صندوق بین‌المللی پول می‌باشد. به نظر می‌رسد این وام آخرین بسته نجات مالی برای پاکستان خواهد بود.

علاقه‌مندان می‌توانند جهت دریافت گزارش کامل این خبر به این نشانی مراجعه نمایند.

فرشته ملاکریمی

منبع: پورتال بانکداری اسلامی

Prev Next
برچسب‌ها
برای ارسال نظر وارد سایت شوید