اوراق مصون از تورم یا اوراق شناور با نرخ تورم؟ واکاوی مزایا و معایب انتشار اوراق برای دولت
شنبه, 11 اسفند 1397 17:27 اوراق مالی اسلامی مصون از تورم اوراق شناور 1193

در این گزارش با مروری بر شناخت انواع اوراق با نرخ متغیر، اوراق مصون از تورم را مورد بررسی قرار داده و با واقعیات موجود در اقتصاد کشور نکاتی در رابطه با انتشار این اوراق بیان خواهد شد.

انتشار اوراق با نرخ شناور یکی از ابداعات مالی است که طی دهه‌های اخیر مورد توجه بخش عمومی و بخش خصوصی قرار گرفته است. اصولاً تأمین کنندگان مالی به دنبال دسترسی به منابع مالی با هزینه کمتر و سرمایه گذاران نیز به دنبال فرصت های سرمایه گذاری پر بازده و کم ریسک هستند. بر این اساس طراحی این ابزار باید به نحوی باشد تا مطلوبیت دو طرف را به نقطه رضایت‌بخشی برساند که این امر با توجه به شرایط اقتصادی، انتظارات و سیاستگذاری‌های اقتصادی تامین می‌شود. زمانی که دولت به عنوان سیاستگذار اقتصادی ورود می‌کند این مسأله ابعاد دیگری نیز پیدا می‌کند، لذا مسأله مدیریت اقتصادی کشور، مدیریت بدهی‌ها و تعهدات دولت، میزان حجم پول و نقدینگی و شکل گیری نرخ های سود در اقتصاد و ارتباط آن با کسری‌های بودجه و مدیریت چرخه‌های اقتصادی و تعیین آن از اهمیت زیادی برخوردار است و باید در طراحی این ابزار مورد توجه قرار گیرد.

اوراق مصون از تورم یکی از انواع اوراق با نرخ متغیر است که غالباً توسط دولت‌ها منتشر می‌شود، بر این اساس نیاز است تا با دقت نظر بیشتری مورد مطالعه قرار گیرد تا با ملاحظات بیشتری بومی سازی شود.

لذا در این گزارش با مروری بر شناخت انواع اوراق با نرخ متغیر، اوراق مصون از تورم را مورد بررسی قرار داده و با واقعیات موجود در اقتصاد کشور نکاتی در رابطه با انتشار این اوراق بیان خواهد شد.

 

جهت دریافت این گزارش اینجا کلیک نمایید.

 

منبع: مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار

Prev Next
برچسب‌ها
برای ارسال نظر وارد سایت شوید