بانکداری اسلامی در کشور ترکیه
سه شنبه, 07 اسفند 1397 09:29 بانکداری اسلامی مالی اسلامی ترکیه 1125

ارزش کل دارایی‌های بانکداری اسلامی ترکیه در پایان سال ۲۰۱۶ به ۳۸ میلیارد دلار رسیده که نسبت به سال قبل رشد ۱٫۵ درصدی را تجربه نموده است.

در کشور ترکیه اهمیت بانکداری اسلامی نه تنها برای حمایت از رشد اقتصادی بلکه برای رهبری این کشور در آینده به طور واضح درک شده است. در حال حاضر پنج بانک اسلامی در نظام بانکداری ترکیه فعال است. بانکدرای اسلامی در ترکیه رسیدن به سهم ۱۵ درصدی از کل صنعت بانکداری را تا سال ۲۰۲۳ هدف‌گذاری کرده‌ و معتقد است آموزش، بخشی از فرایند نظام بانکداری اسلامی است؛ از این‌رو، با جدیت به دنبال الگویی است که مالزی در حال حاضر از آن استفاده می‌کند و تلاش دارد تا بر پایه تجربیات این کشور، آموزش بانکداری اسلامی را در ترکیه توسعه دهد.

در این راستا، ترکیه با هدف تبدیل‌شدن به پایتخت فکری نظام‌های مالی کشورهای اسلامی در حال تجدید ساختار در نظام بانکی خود است که با سه چالش جدی برای شکل‌گیری ساختار اسلامی مواجه می‌باشد. یکی از اصلی‌ترین چالش‌های این نظام بانکی، عدم وجود ساختار بیمه‌ بر اساس قوانین اسلامی است که جدای تغییر در ساختارهای مالی باید این نظام از بنیان طراحی و ایجاد شود. یکی دیگر از چالش‌های بانکداری اسلامی این کشور، ساختارهای قانون‌گذاری در این سیستم است و چالش سوم پیش روی بانکداری اسلامی ترکیه، نیاز این نظام به جذب سرمایه برای تأسیس نظام بیمه‌ای و همچنین افزایش سهم آن در بازار سرمایه است.

بر اساس آمار و اطلاعات به دست آمده، ارزش کل دارایی‌های بانکداری اسلامی ترکیه در سال ۲۰۱۶ حدود ۳۸ میلیارد دلار بوده که نسبت به سال قبل رشد ۱٫۵ درصدی داشته است و میزان سرمایه آن برابر ۳٫۵ میلیارد دلار می‌باشد. میزان سپرده‌گذاری در پایان سال 201۶، حدود ۲۹ میلیارد دلار ثبت گردید که نسبت به دوره مشابه سال ۲۰۱۵، ۲٫۶ درصد رشد را نشان می‌دهد. میزان تسهیلات اعطایی بانک مذکور نیز از سال‌ ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶، ۱٫۲ برابر شده و به  ۲۵٫۶ میلیارد دلار افزایش یافته است.

علاقمندان می توانند جهت دریافت آخرین اطلاعات آماری بانکداری اسلامی در کشور ترکیه به این نشانی مراجعه کنند.

منبع: پورتال بانکداری اسلامی

Prev Next
برچسب‌ها
برای ارسال نظر وارد سایت شوید