گزارش جهانی مالی اسلامی ۲۰۱۸
شنبه, 13 بهمن 1397 12:36 مالی اسلامی گزارش 2018 1196

در «گزارش جهانی مالی اسلامی ۲۰۱۸: نقش مالی اسلامی در تامین مالی سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت»به نقش و اهمیت تامین مالی بلندمدت و چارچوب و مباحث مرتبط با آن در صنعت مالی اسلامی پرداخته شده است.

موسسه پژوهش و آموزش اسلامی (IRTI) و بانک توسعه اسلامی، به تازگی گزارشی با عنوان «گزارش جهانی مالی اسلامی ۲۰۱۸: نقش مالی اسلامی در تامین مالی سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت» منتشر کرده‌اند که محوریت اصلی آن، بررسی جایگاه مالی اسلامی در تامین مالی سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت است.

در مقدمه این گزارش چنین آمده است: «پذیرش اهداف توسعه پایدار در جوامع، حاکی از مسئولیت مشترک برای رفاه و توانمندسازی افراد دارد. به منظور دستیابی به توسعه پایدار، نیاز گسترده‌ای به سرمایه‌گذاری در دارایی‌های ظرفیت‌ساز دارد. طبق گزارش سازمان ملل متحد، بین نیازهای سرمایه‌گذاری برای اهداف توسعه پایدار (۳٫۹ تریلیون دلار) و سطح سرمایه‌گذاری فعلی (۱٫۴ تریلیون دلار)، فاصله ۲٫۵ تریلیون دلاری وجود دارد. چالش نیازهای تامین مالی برای افق‌های زمانی طولانی‌تر، شدیدتر است. افزون بر این با توجه به مشکلات آب‌وهوایی، رشد حاشیه‌نشینی و عدم‌توازن اجتماعی، نیاز بیشتری برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های بلندمدت وجود دارد».  

این گزارش، دیدگاه جامعی درباره الزامات و موانع تامین مالی بلندمدت در چارچوب صنعت مالی اسلامی ارائه نموده است. گزارش مالی اسلامی جهانی ۲۰۱۸ مشتمل بر چهار فصل است؛ فصل اول به اهمیت و ضرورت تامین مالی بلندمدت و معرفی یک الگوی تسهیم ریسک منطبق با شریعت برای تجهیز منابع پرداخته است. در فصل دوم پس از معرفی عوامل موثر بر تامین مالی بلندمدت، چارچوب تامین مالی اسلامی برای سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت معرفی شده است. فصل سوم به پیشرفت‌ها و نیز چالش‌های صنعت مالی اسلامی پرداخته و بخش‌های مختلف بازار از جمله بانکداری اسلامی، بازار سرمایه اسلامی، تکافل و غیره را بررسی کرده است. به علاوه در این فصل، نقش فناوری‌های مالی (فین‌تک‌ها) در تامین مالی اسلامی بلندمدت مطرح شده است. سرانجام در فصل چهارم پیشرفت‌های حاصل شده از جهت چارچوب‌های قانونی و حقوقی در مالی اسلامی پرداخته شده و اقدامات مربوط به سیاست‌گذاری در تامین مالی اسلامی بلندمدت تشریح گردیده است.

علاقه‌مندان می‌توانند متن کامل این گزارش را این نشانی دریافت نمایند.

 

منبع: پورتال بانکداری اسلامی

 

Prev Next
برچسب‌ها
برای ارسال نظر وارد سایت شوید