مغفول ماندن رتبه‌بندی شرعی در ایران
دوشنبه, 10 دی 1397 10:26 بانکداری اسلامی رتبه بندی شرعی مالی اسلامی 1178

در کشور ما به دلیل اینکه قانون بانکداری، قانون بانکداری بدون ربا است، هیچ بانکی نمی‌تواند قراردادی خارج از چارچوب قانون بانکداری بدون ربا تنظیم و اجرا کند. بر همین اساس تاکنون بحث رتبه‌بندی شرعی در کشور ما مطرح نشده است.

فصلنامه تازه‌های اقتصاد در شماره ۱۵۳ (شهریور ۱۳۹۷)، مصاحبه‌ای با دکتر علی صالح‌آبادی مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران در خصوص «مغفول ماندن رتبه‌بندی شرعی در ایران» انجام داده است. در این گزارش می‌‌خوانیم:

«در حال حاضر رتبه‌بندی شرعی در سیستم بانکی ایران وجود ندارد اما در سایر کشورها به دلیل اینکه سیستم بانکداری آنها اسلامی و غیراسلامی است، وظیفه این کمیته‌ها بررسی فعالیت و قراردادهای این بانک‌ها در چارچوب شرعی و تطبیق با این موازین است. این کمیته در پایان سال مالی بانک‌ها نتیجه بررسی خود را اعلام می‌کنند.

اما در کشور ما به دلیل اینکه قانون بانکداری، قانون بانکداری بدون ربا است، هیچ بانکی نمی‌تواند قراردادی خارج از چارچوب قانون بانکداری بدون ربا تنظیم و اجرا کند و تمامی فعالیت‌های بانکی ایران در چارچوب شرع و قانون بانکداری بدون ربا است. بر همین اساس تاکنون بحث رتبه‌بندی شرعی در کشور ما مطرح نشده است.»

علاقمندان می‌توانند جهت دریافت گزارش کامل این مصاحبه به این نشانی مراجعه نمایند.

Prev Next
برچسب‌ها
برای ارسال نظر وارد سایت شوید