۴ گام ضروری برای نظام سازی مالی اسلامی در ایران
یکشنبه, 12 دی 1395 15:07 897

رییس انجمن مالی اسلامی  ایران:  توسعه پژوهش های نظری و کاربردی، وضع قوانین و مقررات مناسب،آموزش مالی اسلامی در سطح دانشگاه ها و ساختارسازی در حوزه مالی اسلامی چهار گام ضروری در مسیر نظام سازی مالی اسلامی محسوب می شود.

دومین همایش انجمن مالی اسلامی صبح امروز دوازدهم دی ماه در سالن اجتماعات خوارزمی دانشگاه الزهرا آغاز به کار کرد. این همایش با حضور دکتر صالح آبادی رئیس انجمن مالی اسلامی، دکتر محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، دکتر شاپور محمدی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و دکتر ایروانی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و جمعی از اساتید دانشگاه و کارشناسان حوزه بازارهای مالی و اقتصاد مقاومتی برگزار شد. انجمن مالی اسلامی با هدف ترویج بازارهای مالی و اسلامی و گسترش پژوهش در این حوزه شکل گرفته است. بنا به گفته دکتر علی صالح آبادی محورهای همایش امسال با نگاه به اقتصاد مقاومتی تعریف شده اند. وی با تاکید بر اینکه در سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» هستیم و در حوزه اقتصاد مقاومتی نیز نقش بازارهای مالی اعم از بازار پول، بازار سرمایه و بازار بیمه بسیار مهم است.

دکتر صالح آبادی در آغاز این همایش ضمن خیر مقدم به شرکت کنندگان در این مراسم گفت: نظام مالی اسلامی مقوله ای است که نه فقط کشور ما بلکه امروزه در همه دنیا مورد توجه قرار گرفته است. به گفته وی در بسیاری از کشورها به موضوع مالی اسلامی در جهت جذب سرمایه کشورهای مسلمان نگاه ویژه ای شده و نهادهایی به این منظور در سطح بین المللی در حوزه های مختلف شکل گرفته و در عین حال با وضع استانداردهای حسابرسی بسیاری از فعالیت ها به منظور توسعه نظام مالی اسلامی شروع شده  و روز به روز گسترش بیشتری پیدا می کند.

رئیس انجمن مالی اسلامی در ادامه گفت: راهکار عملی برای نظام سازی مالی اسلامی در ایران نیازمند برداشته شدن چهار گام است؛ گام اول توسعه پژوهش های نظری و کاربردی در حوزه مالی و اسلامی است. از آنجاکه زیر بنای هر حرکتی فکر، ایده، پژوهش و نظر است بنابراین توسعه پژوهش های نظری و کاربردی یک قدم اساسی است. گام دوم وضع قوانین و مقررات مناسب مبتنی بر پژوهش برای توسعه بازارهای مالی اسلامی است. وی در ادامه تاکید کرد: منظور از بازارهای مالی اسلامی شامل بازار پول، بازار سرمایه، بازار بیمه و حوزه حسابداری و حسابرسی است.

دکتر صالح آبادی نکته سوم در توسعه نظام سازی مالی اسلامی را آموزش مالی اسلامی در سطح دانشگاهها و در سطح موسسات آموزشی و کاربردی دانست. به گفته وی چهارمین گام در این راستا ساختار سازی در این حوزه است که با ایجاد کمیته های فقهی در سازمان بورس بانک مرکزی و در بیمه مرکزی و نهادهای مالی فعال در این بازار امری عملی است. بنابراین من فکر می کنم راهکار عملی نظام سازی مالی اسلامی در چهار حوزه پژوهش، آموزش، وضع قوانین و مقررات و ایجاد کمیته های فقهی در ساختارهای نهادهای ناظر مالی در کشو خلاصه می شود.

دکتر صالح آبادی در ادامه گفت: انجمن مالی اسلامی دومین سال فعالیت خود را پشت سر می گذارد. اقدامات ارزنده ای در طول این مدت انجام شده و برنامه های وسیعی نیز در دست انجام است. برنامه های پنج و ده ساله انجمن نیز طراحی شده که شرح آن در پایگاه اطلاع رسانی انجمن مالی اسلامی موجود است.

 رییس انجمن مالی اسلامی نقش این انجمن را کمک به نظام سازی مالی اسلامی در کشور دانست و گفت: این انجمن با تکیه بر پژوهش و آموزش به قانون گذاران و دستگاههای ناظر بر وضع مقررات کمک می کند. به گفته وی همایش امسال با توجه به نام گذاری امسال توسط مقام معظم رهبری بعنوان سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» بعنوان «نقش بازارهای مالی اسلامی در عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی» تعریف شده است. هدف از این همایش مطرح کردن نقش بازارهای مالی اسلامی در اقتصاد مقاومتی است. امسال مجموعا ۳۴ مقاله در این حوزه در یافت کردیم که توسط کمیته علمی ارزیابی شد و تعدادی از این مقالات در قالب کتاب به چاپ خواهد رسید و تعدادی از در فصلنامه علمی پژوهشی انجمن منتشر خواهد شد.

دکتر صالح آبادی در ادامه پیشنهادات انجمن مالی اسلامی را مطرح کرد و گفت: انجمن بعنوان یک نهاد علمی و آموزشی این آمادگی را دارد که با مجلس شورای اسلامی در ارتباط با طرح ها و لوایح بازارهای مالی بویژه طرح جامع بانکداری اسلامی که در کمیسیون اقتصادی مجلس در حال بحث و بررسی است، همکاری و نظرات خود را ارائه کند. همچنین انجمن مالی اسلامی از مجلس شورای اسلامی انتظار دارد که جایگاه قانونی انجمن ها را به ویژه انجمن هایی که در حوزه اقتصادی کار می کنند همانند اتاق های بازرگانی تقویت کند که این مهم نیازمند تصویب قانونی است که جایگاه قانونی انجمن ها را ارتقا بدهد.

رئیس انجمن مالی اسلامی افزود: انجمن مالی اسلامی آمادگی ارائه مشاوره به نهادهای ناظر به منظور کمک به این نهادها را دارد و بعنوان یک بازوی مشورتی می توان برای تکمیل فعالیت های حوزه مالی از این انجمن استفاده کرد. همچنین انجمن می تواند به مدارک حرفه ای که انجمن ها اعطا می کنند اعتبار ببخشد و این طبعا در تقویت نهاد های علمی نقش مثبت و موثری خواهد داشت.

دکتر صالح آبادی بر تقویت و تاسیس رشته مالی اسلامی در دانشگاهها در سطح تحصیلات تکمیلی تاکید کرد و از تصویب دوره دکترای مالی اسلامی با همکاری انجمن مهندسی مالی و انجمن مالی اسلامی و انجمن علوم مالی خبرداد و اظهار امیدواری کرد که در این دوره بتواند دانشجو بپذیرد. به گفته وی ما در انجمن مالی اسلامی به زودی دوره MBA مالی اسلامی را برگزار خواهیم کرد. در حوزه فقهی و فقه کاربردی نیز باید اقدامات متناسب با حوزه کاربردی مورد نیاز کشور انجام شود که خوشبختانه اخیرا با نظر مقام معظم رهبری در قم مرکزی ایجاد شد که فقه را بصورت کاربردی و عملی و تخصصی بررسی کنند.

دکتر صالح آبادی در پایان گفت: انجمن مالی اسلامی بصورت کاملا تخصصی و ویژه آمادگی ارائه مشورت با نهادهای فعال را دارد و دست همه صاحبان ایده اساتید پژوهشگران و اعضای انجمن را به منظور همکاریهای بیشتر می فشارد.

 

Prev Next
برای ارسال نظر وارد سایت شوید