بانکداری اسلامی در کشور اردن
دوشنبه, 29 مرداد 1397 10:44 اردن کشور بانکداری اسلامی مالی انجمن 1260

ارزش کل دارایی‌های بانکداری اسلامی اردن در پایان سال ۲۰۱۶ به ۱۰ میلیارد دلار رسیده که نسبت به سال قبل رشد ۹٫۳ درصدی را تجربه نموده است.

ارزش کل دارایی‌های بانکداری اسلامی اردن در پایان سال ۲۰۱۶ به ۱۰ میلیارد دلار رسیده که نسبت به سال قبل رشد ۹٫۳ درصدی را تجربه نموده است.

اولین بانک اسلامی اردن در سال 1983 تأسیس گردید. در قانون تصویب‌شده توسط بانک مرکزی نکات زیر در نظر گرفته شده‌ است:

نکته اول: معاملات بانک‌های اسلامی اردن بر اساس آرای فقهی مذهب خاصی نیست بلکه سعی شده منطبق با تمام مذاهب اسلامی باشد.

نکته دوم: ربا در هر دو نوعش یعنی ربا در دیون (ربای قرضی) و ربا در بیع (ربای معاملی)، حرام و ممنوع است.

نکته سوم: هر معامله‌ای که از جهت شرعی مجاز و متناسب با معالات بانکی باشد قابل استفاده در بانک‌های اسلامی اردن خواهد بود.

بر مبنای قانون موجود، صاحبان وجوه می‌توانند وجوه خود را بر اساس سه نوع سپرده دیداری، سرمایه‌گذاری عام و سرمایه‌گذاری خاص در بانک‌های اسلامی اردن سپرده‌گذاری کنند. طبق قانون، علاوه بر روش‌های مذکور، بانک‌های اسلامی می‌توانند از روش دیگری، تحت عنوان اوراق مضاربه، برای تجهیز منابع خود استفاده نمایند. علاوه بر این، بانک‌های اسلامی از طریق رو‌ش‌های مضاربه، مشارکت کاهنده، بیع مرابحه و قرض‌الحسنه، اقدام به فعالیت‌های اقتصادی نموده و به تخصیص منابع می‌پردازد.

بر اساس آخرین آمار و اطلاعات به دست آمده، ارزش کل دارایی‌های بانکداری اسلامی این کشور طی سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ در حال افزایش بوده و از ۵ میلیارد دلار به ۱۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ رسیده است. میزان سود خالص آن نیز حدود ۱۲۱ میلیون دلار و میزان سپرده‌گذاری در پایان سال 201۶، بالغ بر ۸٫۷ میلیارد دلار ثبت گردیده که نسبت به دوره مشابه سال ۲۰۱۲، دو برابر شده است. میزان تسهیلات اعطایی بانک مذکور نیز طی سال‌های مورد بررسی با افزایش قابل توجهی همراه بوده است و از ۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۲ به ۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ رسیده است که نسبت به دوره مشابه سال ۲۰۱۵، ۱٫۱ برابر شده است.

منبع: پورتال بانکداری اسلامی

Prev Next
برچسب‌ها
برای ارسال نظر وارد سایت شوید