کنفرانس‌ها و نشست‌های علمی

نشست تخصصی «مدیریت ریسک در کسب و کار حلال» برگزار شد
چهارشنبه, 11 مهر 1397 10:45 کسب و کار حلال طلایی ظرفیت ایران انجمن مالی اسلامی نشست تخصصی 2335
Gallery Image 1 Gallery Image 2 Gallery Image 3 Gallery Image 4 Gallery Image 5

 بیست و دومین نشست تخصصی انجمن مالی اسلامی ایران با همکاری انجمن مهندسی مالی ایران و انجمن حسابداری مدیریت ایران با سخنرانی دکتر فریدون رهنما...

در بیست و دومین نشست تخصصی انجمن مالی اسلامی مطرح شد:
کسب و کار حلال یک ظرفیت طلایی برای کشور
دکتر فریدون رهنمای رودپشتی، عضو هیئت مدیره انجمن مالی اسلامی ایران و استاد تمام دانشگاه آزاد اسلامی در بیست و دومین نشست تخصصی انجمن مالی اسلامی، تحت عنوان"مدیریت ریسک در کسب و کار حلال" که عصر سه شنبه 10 مهر ماه 97 و به میزبانی گروه راهبران اقتصادی آرمان برگزار شد گفت: جمعیت رو به رشد مسلمانان، رشد و توسعه اقتصادی در کشورهای مسلمان و ظهور بازارهای بالقوه حلال از عوامل تاثیرگذار در رشد صنعت حلال در دنیاست.
وی افزود: ۲۴ درصد مصرف کننده دنیا را مسلمانان تشکیل می دهند و این ظرفیت قابل توجه به دلیل دارا بودن از گستره مناسب در قاره های مختلف و جغرافیای متفاوت، دستیابی به آن را محتمل می سازد.
دکتر رهنمای رودپشتی با اشاره به نقش برند حلال برای مصرف کنندگان، بیان داشت: اطمینان از کیفیت محصول حلال، انتخاب از بین برندهای حلال و تعامل مصرف کنندگان با مراکز حلال از جمله دستاوردهایی است که مصرف کنندگان برند حلال دارند.
رئیس انجمن مهندسی مالی ایران تاثیر برگزاری نمایشگاه های ملی و بین المللی را در توسعه صادرات حلال مهم ارزیابی کرد و گفت: برگزاری و شرکت در نمایشگاه های بین المللی منتج به جذب بازارهای جدید برای محصولات حلال، فرصت های تجاری برای تولیدکنندگان حلال، ورود به بازارهای رقابتی جهانی خواهد شد؛ همچنین شرکت در نمایشگاههای بین المللی این حوزه بستر لازم برای استفاده از تجربه رقبا در بازارهای جهانی را فراهم می کند.
به گفته این استاد دانشگاه، غذا، دارو و لوازم آرایشی بهداشتی از مهمترین کالاهای حلال هستند و این صنعت در حوزه های توریسم، حمل و نقل، ورزش و سرگرمی، رسانه ها و فرهنگ جای خود را باز کرده است.
دکتر رهنمای رودپشتی در ادامه این نشست به معرفی راهکارهای دستیابی به سهم بیشتر در بازار حلال پرداخت و گفت: ایجاد بخش های حلال در دولت های جهان، توجه به صادرات در کشورهای اسلامی، پیوستن تولیدکنندگان هر کشور به برند حلال از راه هایی است که می تواند سهم بیشتری از بازار حلال را نصیب کشورها کند.
عضو هیئت مدیره انجمن مالی اسلامی ایران یادآور شد: حضور در نمایشگاه های بین المللی حلال، در نظر گرفتن مشوق از سوی دولت ها برای صادرات محصولات حلال و ایجاد کنسرسیوم های صادراتی حلال برای توسعه بازارهای هدف، را نباید از نظر دور داشت.
دکتر رهنمای رودپشتی پارادایم جدید کسب و کار را در قالب ترازوی جدید خلق منافع و ارزش های عادلانه تعریف کرد و اظهار داشت: در این پارادایم از یک سو مثلث پایداری مستمر را داریم که متشکل از قیمت تمام شده، کارایی و تحویل به موقع و کیفیت است که تداوم و بقا کسب و کار را به دنبال دارد و در طرف دیگر مثلت حلال است که مبنی بر شریعت( مبتنی بر اصول ذبح شرعی)، سلامت( مبتنی بر اصول بهداشت) و صیانت( مبتنی بر اصول رعایت حقوق شهروندی) است که توسعه کسب و کار را تضمین می کند.
دکتر رهنمای رودپشتی ، رئیس انجمن حسابداری مدیریت، در ادامه فرایند ساخت الگوی کسب و کار مبتنی بر حلال را تشریح کرد و گفت: جهت تضمین سلامت و صیانت کسب و کارهای ارزش آفرین در چارچوب اصول و مبانی شریعت در کشور کنسرسیومی شکل گرفت و از این طریق برند سالم و حلال انتخاب شد تا راه ها و بازارهای جدیدی شناسایی شوند به این منظور حمایت از پیشرانان توسعه ونهادینه نمودن فرهنگ حلال در ایران الزامیست.
وی گفت به فعالیت هایی که به منظور نهادینه کردن فرهنگ حلال در کشور انجام شده اشاره کرد و گفت: انجمن حلال ایران( در شرف تاسیس)، شرکت ارزش آفرینی غذایی جواهردشت آویژه کاسپین، سازمان حلال جهانی، شرکت تعالی سازان خلاق کاسپین و انجمن های تخصصی حرفه ای از جمله انجمن مهندسی مالی ایران، انجمن تحلیل پوششی داده ها و انجمن حسابداری مدیریت ایران از پیشرانان توسعه فرهنگ حلال در کشور هستند که پیش بینی می شود بتوانند ظرفیت های بالقوه حوزه صنعت حلال را بالفعل کنند.
دکتر صالح آبادی، رئیس انجمن مالی اسلامی ایران و مدیر عامل بانک توسعه صادرات نیز بر اهمیت و مزیت های صنعت حلال برای کشور تاکید کرد و گفت: در حالیکه بازارسرمایه در کشور ما مبتنی بر فعالیت های فیزیکی و صنایع بزرگی چون فولاد و پتروشیمی است، در دنیا برندهای مطرح مواد غذایی مانند مک دو نالد به راحتی و با استفاده از یک نام در بورس میلیاردها دلار درآمدزایی می کند و کسب و کار خود را در سراسر دنیا از طریق کسب سهمی از سود شعب، تامین تجهیزات و مواد اولیه توسعه می دهند.
رئیس انجمن مالی اسلامی ایران و عضو شورای فقهی بانک مرکزی اذعان داشت: ورود به حوزه صنعت حلال برای کشور یک ضرورت است و باید برای تشکیل مجموعه های حلال در کشور و توسعه آن در سطح کلان چه در بخش واردات و چه صادرات تلاش شود؛معتقدم کشور ظرفیت های لازم برای توسعه در این بخش را دارد.
دکتر صالح آبادی دستیابی به هدف گذاری ها را در حوزه صنعت حلال مستلزم ایجاد تشکل های تخصصی دانست و اظهار داشت: باید چنین تشکل هایی در داخل کشور شکل بگیرد تا بتوانیم با قدرت بیشتری در عرصه بین المللی حضور پیدا کنیم؛ وی ایده تشکیل انجمن حلال را در اینباره یک حرکت مناسب برای شروع توصیف کرد.
بیست و دومین نشست تخصصی انجمن مالی اسلامی که با استقبال خوب علاقه مندان به حوزه مالی اسلامی روبرو بود، با پاسخگویی دکتر فریدون رهنمای رودپشتی به سوالات مطرح شده در مورد برند حلال به پایان رسید.

Prev Next
برچسب‌ها
برای ارسال نظر وارد سایت شوید