مراسم آغاز به کار دومین دورهDBA بازار سرمایه اسلامی برگزار شد
دوشنبه, 06 اسفند 1397 08:23 مالی اسلامی بازار سرمایه اسلامی افتتاحیه DBA 1751
Gallery Image 1 Gallery Image 2 Gallery Image 3 Gallery Image 4 Gallery Image 5

مراسم افتتاحیه دومین دوره DBA بازار سرمایه اسلامی با حضور دکتر علی صالح آبادی، جناب آقای حسین زاده، مدیرعامل بانک قرض الحسنه رسالت، اعضای هیات مدیره انجمن مالی اسلامی ایران و جمعی از دانشجویان این دوره، عصر دیروز پنجم اسفندماه در تهران برگزار شد


مراسم افتتاحیه دومین دوره DBA بازار سرمایه اسلامی با حضور دکتر علی صالح آبادی، جناب آقای حسین زاده، مدیرعامل بانک قرض الحسنه رسالت، اعضای هیات مدیره انجمن مالی اسلامی ایران و جمعی از دانشجویان این دوره، عصر دیروز پنجم اسفندماه در تهران برگزار شد.

 در این مراسم  جناب آقای حسین زاده به  دعوت دکتر صالح آبادی به تشریح موضوع بانکداری اسلامی و به طور خاص فرایند شکل گیری اولین و تنها بانک قرض الحسنه خصوصی کشور پرداخت؛ وی گفت: بانک رسالت از سال ۷۵ تا ۷۸ در قالب صندوق قرض الحسنه فعالیت خود را آغاز کرد تا اینکه در سال ۹۱ با اخذ تاییدیه بانک مرکزی، به عنوان اولین بانک قرض الحسنه خصوصی شروع به کار کرد.

حسین زاده افزود: بانک قرض الحسنه رسالت، بانکی است خرد و اجتماعی که قرض الحسنه نیز هست و تنها بانک خرد کشور محسوب می شود که سود محور نیست؛ تصور ما در ابتدا این بود که بانک قرض الحسنه بایدNGO باشد اما برابر مقررات بانکی کشور، بانک می بایست سهامی عام بوده و هرچند نمی توان از یک بانک قرض الحسنه توقع سود داشت اما بر اساس مقررات می توانیم به اندازه هزینه هایمان سود بگیریم.

وی خاطر نشان کرد: سرعت پشت سرگذاشتن سایر بانک ها در شاخص های بانکداری موجبات اقبال مردم از این نوع خدمات را فراهم آورد چراکه بانکداری اجتماعی، شرعی، آسان و ارزان است.

حسین زاده بیان داشت: پس از بررسی فتاوای مختلف در خصوص کارمزد، به مدلی تحت عنوان بانکداری دست یافتیم که قابلیت اجرا در جامعه را داشته باشد؛ به این صورت که سازو کاری متناسب با فرهنگ قرض الحسنه و تامین مالی خرد باشد.این مدل با سه رکن همیاری اجتماعی، اعتماد اجتماعی  و بانکداری نوین قابلیت عملیاتی شدن را داراست.

مدیرعامل بانک قرض الحسنه رسالت ضمن اعلام اینکه تا پایان سال ۹۸ صد درصد این بانک، به شیوه بانکداری اجتماعی اداره خواهد شد و گفت: در نتیجه این ساز و کار علاوه بر آسان سازی ضمانت ها، کاهش معوقات و نیز کاهش هزینه ها را خواهیم داشت و متقاضی بدون نیاز به حضو در شعبه، می تواند تسهیلات مورد نیاز خود را با نرخ سود بسیار اندک دریافت کند.

صالح آبادی در ادامه این نشست ضمن تاکید بر اهمیت بانکداری اسلامی گفت: فارغ از نرخ سودی که دربانکداری اسلامی به تسهیلات تخصیص داده می شود، اینکه این تسهیلات در کجا و صرف چه اموری می شود نیز حائز اهمیت است.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر به جز بانک قرض الحسنه رسالت و چند بانک دیگر، سایر بانک ها با معضل عدم آگاهی کامل از سرنوشت تسهیلات ارائه شده و محل مصرف آن، مواجه هستند؛ واقعیت این است که تسهیلات پرداخت شده آنچنان که باید، رصد نمی شوند.

رئیس انجمن مالی اسلامی ایران اظهار داشت: در سبک و سیاق بانکداری اسلامی، وام های پرداختی رصد شده و این موضوع منجر به توسعه کارآفرینی، اشتغال و فعالیت های واقعی اقتصادی  می گردد؛ آنچه مسلم است این دستاورد همان چیزیست که اقتصاد اسلامی آن را دنبال می کند و آن تناظرتنگاتنگ میان بخش واقعی و بخش مالی است.

مدیر عامل بانک توسعه صادرات گفت: بانکداری اجتماعی نیز به دنبال جذب مشارکت مردمی بوده و منابع حاصل از این همیاری، صرف توانمندی و کارآفرینی خود مردم خواهد شد؛ این ایده سیار خداپسندانه و در عین حال به لحاظ بانکداری، یک فرایند تخصصی است.

دکتر صالح آبادی در مورد بانکداری بدون شعبه گفت: چه بخواهیم چه نه، در حال حرکت به سمت بانکداری بدون شعبه هستیم؛ پیش بینی من برای رسیدن به این شکل از بانکداری، ده سال آتی بود اما گروهی از همکاران معتقدند تا ۴ یا ۵ سال آینده سیستم بانکداری به طور کل دچار تحول خواهد شد.

 صالح آبادی بیان داشت: با ورود فناوری های نوین همچون بلاکچین و امثال آن، تحولات مهمی را در ساختار بانکداری دنیا در پیش خواهیم داشت.

در پایان این جلسه، مهمانان نشست، پرسش های خود پیرامون بانکداری اجتماعی، بانکداری بدون شعبه و سایر مباحث مطرح شده در جلسه مطرح کردند و با پاسخگویی حسین زاده، مدیر عامل بانک قرض الحسنه رسالت این نشست به پایان رسید.


Prev Next
برچسب‌ها
برای ارسال نظر وارد سایت شوید